Fysiske butikker eller ej? Morfars.dk har knækket koden
Morfars.dk har flere gange åbnet og lukket sine fysiske butikker, men nu har man fundet den rigtige formel, mener stifteren.
Er det også nødvendigt at være til stede med fysiske butikker, når man har en stærk webshop?
Det er et spørgsmål, som mange online detailhandlere i dag stiller sig selv.
Det samme har man løbende gjort hos hobbyforretningen morfars.dk, der sælger fjernstyrede biler og helikoptere. Kim Eriksen startede forretningen sammen med sin kone i 2002, og undervejs i hele forløbet har de gjort sig mange overvejelser om samspillet mellem online og offline kanaler.
LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: Hobby blev til levebrød
Morfars.dk startede nemlig med en fysisk butik og en webshop. Så udvidede man til tre butikker og en webshop, inden man lukkede alle butikkerne ned og kun var til stede online. I dag har man udover webshoppen fire butikker.
- Vi har været igennem møllen et par gange og ved ret præcist, hvad det giver at være til stede på de forskellige kanaler, siger Kim Eriksen til detailfolk.dk.
Fokus på produktet
Han mener, at man som detailhandler i dag skal forholde sig til sit produkt, når man skal beslutte, om det er nødvendigt med fysiske butikker.
- Den allerstørste faktor er varens kompleksitet. Det skal forstås sådan, at hvis du sælger en vare, som du kan få mange steder og som nemt kan erstattes, så er det min påstand, at det er lige meget med en fysisk butik, siger han og eksemplificerer med den sidste nye fodbold fra Adidas.
Når folk skal købe den, ved de, hvad de går efter. De har ikke behov for råd og vejledning i en butik. Modsat er det, hvis man tager mere komplekse produkter som eksempelvis kameraer, forklarer han.
- I det tilfælde vil jeg påstå, at så kan den fysiske butik blive mere værdifuld. Produktet kræver rådgivning, og det er måske vigtigt, at man kan komme ned i butikken efterfølgende, hvis man oplever problemer, siger Kim Eriksen.
Han understreger, at han mener, at cross channel, altså samspillet mellem kanalerne, er vejen frem, når man sælger varer med en stor kompleksitet, som morfars.dk netop gør.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter