Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Iværksættersucces: Hobby blev til levebrød

Foto: Morfars.dk



Historien bag navnet

- Planen var at åbne en legetøjsbutik for vores drenges skyld. Den første butik skulle vores drenges morfar passe, så det var lige til højrebenet at kalde en spade for en spade og kalde den for Morfars legetøj. Da vi droppede legetøjet, var navnet allerede så kendt, at vi blev enige om bare at fjerne ordet legetøj og så bare kalde det morfars.dk. Også fordi vi dengang kun havde onlineshoppen og ikke de fysiske butikker, forklarer Kim Eriksen om valget af navnet til familievirksomheden.

Sunday den 9 February 2014 kl. 10:30 af: Freja Thorbech

En interesse og en familieforøgelse blev starten på Kim og Line Eriksens forretning, der i dag omsætter for 12 millioner kroner om året.

Det startede med en familieforøgelse og nogle kække bemærkninger til en familiefrokost. Siden blev det til en succesforretning som hele familien kunne leve af.

Kim og Line Eriksen er ægteparret bag Morfars.dk, der sælger fjernstyrede biler og helikoptere på nettet og fra fire fysiske butikker rundt om i landet.

Kim Eriksen arbejdede i en it-virksomhed med 176 kolleger, da han og husturen i 2002 fik det første barn.

- Som forældre vil man kun det bedste for sine børn, og vi syntes, at sortimentet af legetøj i Danmark var meget begrænset, så vi bestilte på hjemmesider i England, Tyskland og Sverige. Hver eneste gang jeg fik noget af det her legetøj med hjem, så havde jeg 176 kolleger, der sagde at de også kunne tænke sig det, siger Kim Eriksen til detailfolk.dk.

Det fik ham til en familiefrokost til at tale vidt og bredt om, at der var et marked for kvalitetslegetøj i Danmark.

- Da jeg havde kværuleret om det i et stykke tid, foreslår min svigerfar, at vi gør noget ved det i stedet for bare at snakke om det, forklarer Kim Eriksen.

Og det gjorde de så. I første omgang som en sidebeskæftigelse. I kælderen under svigerfarens møbelbutik åbnede den første butik, som svigerfaren passede, mens Kim Eriksen i sin fritid lavede en hjemmeside. Og så begyndte importen af legetøj.

- Det tog hurtig fart, for det viste sig, at der var andre end os, der gerne ville have det gode legetøj, og vi gik fra at have en butik til tre butikker og en hjemmeside med godt gang i den, fortæller Kim Eriksen.

Fandt sin niche

Det kan få en til at undre sig over, hvorfor ægteparret Eriksen ikke holdt fast i konceptet, når nu det gik så godt. I dag betegner morfars.dk sig nemlig mere som en hobbybutik end en legetøjsbutik, og alt legetøjet er røget af hylderne til fordel for de fjernstyrede biler. Men det er der flere gode forklaringer på, fortæller Kim Eriksen.

For det første blev det ellers så unikke sortiment udvandet af, at dem der havde retten til at sælge det legetøj, som familien Eriksen importerede, ofte benyttede sig af muligheden for at lægge vejen forbi flere butikker, når de alligevel var blevet lokket til Danmark.

- Lige pludselig fik alle andre de samme varer, siger Kim Eriksen.

Samtidig havde familien forsøgt sig med at dele forretningen op. De var nemlig også begyndt at sælge fjernstyrede biler.

- Vi fandt ud af, at fjernstyrede biler ikke passede så godt med højkvalitets legetøj. Det vi oplevede var, at der i butikkerne stod personer, som gerne ville købe lækkert legetøj, og i afdelingen med de fjernstyrede biler, stod der fjortenårige drenge med hængerøv i bukserne og råbte ”fuck, hvor fedt.” De to segmenter passede ikke så godt sammen, så vi delte både butikken og hjemmesiden i to, fortæller Kim Eriksen.

Ved en gennemgang af forretningen viste det sig, at familien tabte penge på legetøjssalget, mens det gik godt med salget af de fjernstyrede biler. Og så var regnestykket ligetil. Legetøjet røg ud, og bilerne blev. Samtidig valgte Kim Eriksen at sige sit job op og gå hundrede procent ind i forretningen.

Det var i 2005, tre år efter den famøse familiefrokost, der lagde kimen til det hele.

- Det var en meget nicheorienteret tankegang. På det tidspunkt tænkte de fleste, at netsalg betyder, at man kan sælge alt til alle. Vi gik i den helt anden grøft og sagde, vi vil sælge nogle helt specielle varer til lige præcis dem, der skal have de varer. Det betød, at vi kun udvalgte gode varer fra forskellige leverandører, så det samlet set blev til vores eget sortiment som der lå tanke og hjerte bagved, forklarer Kim Eriksen.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD