Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Forbrugerrådet ønsker længere reklamationsret

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 13 May 2014 kl. 11:34 af: Newspaq og detailfolk.dk

Forbrugerrådet vil sikre dyre køb med længere reklamationsret og efterlyser samtidig fælles EU-regler på området.

Danskere skal have mulighed for at reklamere over store forbrugsting som for eksempel vaskemaskiner, biler og fladskærme i mere end to år, som den nuværende reklamationsret er på.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, der samtidig efterlyser fælles EU-regler på området op til EU-parlamentsvalget.

- Det er ikke rimeligt, at man som forbruger kan være helt uden rettigheder, hvis for eksempel en vaskemaskine eller bil bryder sammen efter to år med almindeligt brug. Så taler meget for, at der har været en fejl i produktet, allerede da forbrugeren købte det. En længere reklamationsret vil også kunne motivere producenterne til at øge levetiden på store forbrugsgoder, siger formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip.

Efterlyser fælles europæiske regler

Op til EU-parlamentsvalget den 25. maj efterlyser Forbrugerrådet sammen med den europæiske forbrugerorganisation, BEUC, fælles EU-regler, der stiller Europas forbrugere bedre end de to år, man er sikret ved EU-reglerne i dag.

- På flere områder har Danmark faktisk en ringere beskyttelse end i lande, vi normalt sammenligner os med.

- Samtidig handler vi forbrugere meget mere på tværs af landegrænserne end tidligere, og vi mener, at danske forbrugere skal have ordentlige rettigheder uanset, hvor de handler, siger Anja Philip.

Europaparlamentarikeren Christel Schaldemose (S), der er medlem af Udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, er enig med Forbrugerrådet om længere reklamationsret på store forbrugsvarer samt fælles EU-regler.

Men der er ikke udsigt til, at man kan nå til enighed i EU på området. I hvert fald ikke lige med det samme, understreger hun.

- Jeg er helt enig med Forbrugerrådet. Det giver god mening at adskille tingene. Vi har prøvet at gøre noget ved det, men der er simpelthen ikke flertal for det.

- Problemet er, at det er svært at gøre noget ved lige nu, for vi har vedtaget forbrugerrettighedsdirektivet, og det varer nok en fem års tid, inden det skal revideres igen, siger Christel Schaldemose.

En undersøgelse af Forbrugerrådet blandt 981 respondenter viser, at syv ud af 10 danske forbrugere mener, at reklamationsretten for en ny bil bør være længere end to år.

43 procent mener, at to års reklamationsret på en vaskemaskine er i orden, mens 52 procent mener, at den bør være længere.

Hos Dansk Erhverv, der repræsenterer 17.000 virksomheder, afviser man Forbrugerrådets forslag.

/ritzau/

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv afviser udvidet reklamationsret



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD