Forbrugerrådet ønsker længere reklamationsret
Forbrugerrådet vil sikre dyre køb med længere reklamationsret og efterlyser samtidig fælles EU-regler på området.
Danskere skal have mulighed for at reklamere over store forbrugsting som for eksempel vaskemaskiner, biler og fladskærme i mere end to år, som den nuværende reklamationsret er på.
Det mener Forbrugerrådet Tænk, der samtidig efterlyser fælles EU-regler på området op til EU-parlamentsvalget.
- Det er ikke rimeligt, at man som forbruger kan være helt uden rettigheder, hvis for eksempel en vaskemaskine eller bil bryder sammen efter to år med almindeligt brug. Så taler meget for, at der har været en fejl i produktet, allerede da forbrugeren købte det. En længere reklamationsret vil også kunne motivere producenterne til at øge levetiden på store forbrugsgoder, siger formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip.
Efterlyser fælles europæiske regler
Op til EU-parlamentsvalget den 25. maj efterlyser Forbrugerrådet sammen med den europæiske forbrugerorganisation, BEUC, fælles EU-regler, der stiller Europas forbrugere bedre end de to år, man er sikret ved EU-reglerne i dag.
- På flere områder har Danmark faktisk en ringere beskyttelse end i lande, vi normalt sammenligner os med.
- Samtidig handler vi forbrugere meget mere på tværs af landegrænserne end tidligere, og vi mener, at danske forbrugere skal have ordentlige rettigheder uanset, hvor de handler, siger Anja Philip.
Europaparlamentarikeren Christel Schaldemose (S), der er medlem af Udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, er enig med Forbrugerrådet om længere reklamationsret på store forbrugsvarer samt fælles EU-regler.
Men der er ikke udsigt til, at man kan nå til enighed i EU på området. I hvert fald ikke lige med det samme, understreger hun.
- Jeg er helt enig med Forbrugerrådet. Det giver god mening at adskille tingene. Vi har prøvet at gøre noget ved det, men der er simpelthen ikke flertal for det.
- Problemet er, at det er svært at gøre noget ved lige nu, for vi har vedtaget forbrugerrettighedsdirektivet, og det varer nok en fem års tid, inden det skal revideres igen, siger Christel Schaldemose.
En undersøgelse af Forbrugerrådet blandt 981 respondenter viser, at syv ud af 10 danske forbrugere mener, at reklamationsretten for en ny bil bør være længere end to år.
43 procent mener, at to års reklamationsret på en vaskemaskine er i orden, mens 52 procent mener, at den bør være længere.
Hos Dansk Erhverv, der repræsenterer 17.000 virksomheder, afviser man Forbrugerrådets forslag.
/ritzau/
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter