Forbrugerombudsmanden ønsker tydeligere regler for dealsites
Det skal være klarere, hvem der har ansvaret for handlerne på dealsites, mener Forbrugerombudsmanden, der derfor har sendt et nyt udspil i høring.
Hvem har ansvaret for en handel på et dealsite, og hvor længe værdibeviset skal være gyldigt?
Der skal der nu være klarhed over, mener Forbrugerombudsmanden, der derfor har sendt et nyt udspil i høring.
- Vi kan se, at forbrugerne ofte støder på de samme problemer, når de handler på dealsites på nettet. Nu forsøger jeg at få skabt klarere rammer, så det fremover er tydeligere for både forbrugere og erhvervsdrivende, hvad der gælder, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en udtalelse.
Dealsitet har et ansvar
I sit udspil slår han derfor blandt andet fast, at det som udgangspunkt er dealsitet, som er ansvarlig for, at aftalen bliver opfyldt, medmindre forbrugeren tydeligt er blevet informeret om andet. At det som udgangspunkt både er dealsitet og udbyderen af varen/ydelsen, som er strafferetligt ansvarlige, hvis markedsføringen er vildledende og at værdibeviset er gyldigt i tre år, medmindre andet er aftalt ved købet.
- Dealsites skal ikke tjene penge på at udstede værdibeviser, som kun gælder i en urimelig kort periode, og som forbrugerne derfor ikke når at indløse. Det er et forhold, jeg kommer til at lægge vægt på i fremtidige sager om dealsites, siger Henrik Øe.
Forbrugerombudsmandens notet er netop sendt i høring hos relevante interesserenter, og høringsfristen er den 22. oktober.
LÆS OGSÅ: Matas og McDonald's udsat for dealsite-svindel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter