Forbrugerombudsmand lancerer nye marketing-regler
Et par af de reviderede regler
• En ny bestemmelse om markedsføring af fremtidige priser
Markedsføringsformen indebærer, at den erhvervsdrivende reklamerer med, at forbrugerne skal skynde sig at købe varen nu, da prisen vil stige i nær fremtid. Markedsføringsformen har fået sin egen bestemmelse, der fastslår, at når den erhvervsdrivende oplyser, at prisen for en vare i nær fremtid vil stige, vil det kunne være vildledende, hvis prisen rent faktisk ikke bliver som angivet, medmindre det skyldes udefrakommende omstændigheder, som den erhvervsdrivende ikke med rimelighed kunne forudse.
• En ny bestemmelse om rabatkuponer
Den 1. juli 2011 blev forbuddet mod rabatkuponer ophævet, og de kan nu bruges i markedsføringen. Det følger af den nye bestemmelse om rabatkuponer og bemærkningerne hertil, at det besparelsesudsagn, der knytter sig til markedsføringen af en rabatkupon, ikke må være vildledende. Det indebærer, at hvis markedsføringen af rabatkuponer har et sådant omfang, at det faktisk må sidestilles med et almindeligt besparelsesbudskab med en normalpris og en tilbudspris (også kaldet før- og nu-priser), skal den erhvervsdrivende overholde reglerne herom. Prisen uden rabatkuponen vil så blive anset for varens ”normalpris”, og prisen med rabatkuponen for varens ”tilbudspris”.
• En ny regel vedrørende prisgarantier
Den nye regel fastslår, at erhvervsdrivende ikke må anvende betegnelsen ”prisgaranti”, hvis garantien kun kan gøres gældende, inden man foretager købet hos den erhvervsdrivende.
Kilde: www.forbrugerombudsmanden.dk
Læs de fulde retningslinjer her.
Forbrugerombudsmanden har revideret reglerne for prismarkedsføring. Det møder kritik allerede få dage efter, at de nye regler er trådt i kraft.
Der er ekstra god grund til at tjekke op på butikkens markedsføring i den kommende tid.
Forbrugerombudsmanden har netop lanceret nogle reviderede retninglinjer for prismarkedsføring, som er trådt i kraft den 1. juli.
Det er hensigten, at de reviderede retningslinjer skal skabe klarhed om, hvordan nyere former for markedsføring må benyttes, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Langt fra alle sager om ulovligt spam bliver anmeldt
- Jeg er glad for, at vi har fået revideret de eksisterende retningslinjer for prismarkedsføring, så de i endnu højere grad skaber klarhed for de erhvervsdrivende om, hvordan de må markedsføre sig over for forbrugerne, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Møder allerede kritik
De nye regler møder allerede kritik få dage efter at de er blevet introduceret.
Dansk Annoncørforening kritiserer over for Huset Markedsføring, at annoncørerne ikke er blevet hørt i det, direktør Otto B. Christiansen kalder for "et uforståeligt regelsæt". Samtidig langer han ud efter timingen for udsendelsen af de nye retninglinjer lige før eller midt i manges sommerferie.
De oprindelig retningslinjer for prismarkedsføring fra Forbrugerombudsmanden trådte i kraft den 1. marts 2010. De indeholdt en klausul, der sagde, at de skulle evalueres to år efter deres ikrafttræden, og det er det arbejde, der nu er færdiggjort.
Forbrugerombudsmanden har forhandlet retningslinjerne for prismarkedsføring med en række andre foreninger og institutioner blandt andet Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI Handel, De Samvirkende Købmænd, FDIH og Coop Danmark, men altså ikke Dansk Annoncørforening.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter