Rekordår for klagesager hos Forbrugerombudsmanden
Fakta om klagesager i 2012
- Forbrugerombudsmanden modtog 5.929 henvendelser fra primært forbrugere
- Forbrugerombudsmanden har afsluttet godt 1.500 sager om markedsføring
- 36 straffesager er blevet afsluttet med bøde eller dom, typisk for overtrædelser vedrørende vildledning med for eksempel før- og nu-priser, spam, mindstepriser på fx teleydelser mv.
- Der blev indgivet 28 politianmeldelser for vildledning, spam, før- og nu-priser, oplysninger om kreditkøb mv.
2012 har leveret et rekordhøjt antal klagesager hos Forbrugerombudsmanden.
Hård konkurrence får de danske virksomheder til at gå til yderligheder med deres markedsføring i kampen om kunderne. Næsten 6000 henvendelser til Forbrugerombudsmanden gør 2012 til et rekordår for klagesager, det meddeler Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- Det er løftet om nemme præmier, prøvepakker og prøveabonnementer i bannerreklamer og annoncer på internettet, der i stigende grad betyder, at forbrugerne får trukket penge på deres konto for andet og mere, end de havde aftalt - eller bliver præsenteret for uventede regninger og efterfølgende inkassotrusler, oplyses det i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Bøde til dansk internetbutik for ulovlig markedsføring
Med næsten 700 flere henvendelser i 2012 i forhold til 2011, er antallet af klagesager steget med omkring 10 procent.
Går over stregen og skader e-handlen
Forbrugerombudsmanden mener, at årsagen til de mange klagesager er den hårde konkurrence om kunderne.
- De mange henvendelser vidner om, at konkurrencen om kunderne er blevet hårdere, og markedsføringen går mere til stregen - og over. Særligt når det gælder markedsføring på internettet er der sket en opblomstring i lidt for kreative forretningsmodeller, og det er til skade for tilliden til internettet som handelsplads. Meget af mit arbejde i 2012 nationalt og internationalt har derfor været målrettet urimelig markedsføring, der foregår via internettet, udtaler Forbrugerombudsmand Henrik Øe.
I sidste ende kan det altså komme til at skade e-handlen, at virksomhederne ikke overholder markedsføringsreglerne, hvis de mister kundernes tillid.
LÆS OGSÅ: Webshop dømt for vildlende markedsføring
For Forbrugerombudsmanden er 2012 desuden kendetegnet ved et større antal straffesager og politianmeldelser end i 2011. Sagerne drejer sig blandt andet om vildledning med for eksempel før- og nu-priser og spam.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter