Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk Erhverv ser positivt på Forbrugerombudsmandens nye beføjelser

Foto: morguefile.com



Wednesday den 22 May 2013 kl. 06:40 af: Freja Thorbech

Det er godt nyt for de danske forretninger, at Forbrugerombudsmanden har fået nye beføjelser. Det mener Dansk Erhverv.

De danske forretninger skal være glade for Forbrugerombudsmandens nye beføjelser. Det mener erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

Reaktionen kommer efter, at nye lovbestemmelser, der trådte i kraft 1. maj, har givet Forbrugerombudsmanden beføjelser til at udstede bøder uden om politiet, hvis en forretning overtræder markedsføringsloven.

LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmanden får lov til at udstede bøder

- Det vigtigste er, at det ikke er et bødeforlæg af den klassiske slags, siger Lars Quistgaard Bay, der er advokat og chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Han forklarer, at Forbrugerombudsmanden med de nye regler kun kan udstede bøder, hvis den pågældende forretning eller virksomhed er enig i, at lovgivningen er overtrådt.

- Det er ikke som med Arbejdstilsynet, miljø- eller fødevaremyndigheder, der kan udstede bøder, selvom en virksomhed ikke er enig, siger Lars Quistgaard Bay til detailfolk.dk.

En arbejdslettelse for alle parter

Derfor ser han også positivt på de nye lovbestemmelser, som han kalder for ”fornuftige" og "gennemtænkte”.

- Det er en god måde at få sagen ud af verden og en arbejdslettelse for alle parter, siger han.

Tidligere har virksomheder, der på den ene eller den anden måde har overtrådt markedsføringsloven, måtte vente på, at sagen blev hevet frem fra politiets bunker. Noget der ikke altid går lige hurtigt. Men den bureaukratiske omvej kan man altså nu undgå, hvis man som virksomhed er enig i, at man er kommet til at overtræde loven.

Hos Dansk Erhverv håber Lars Quistgaard Bay, at de nye beføjelser frigiver nogle ressourcer hos Forbrugerombudsmanden, der kan komme de ærlige virksomheder til gode.

- Hvis der kommer yderligere ressourcer ud af det her, så ser vi gerne, at de bliver omsat til en øget håndhævelse af reglerne. Det skylder man virksomheder, der bruger ressourcer på at overholde loven, siger han til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Annoncørforening kritiserer bøderet til forbrugerombudsmand



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD