Forbrugerombudsmanden: stop vildledende fra-priser
Det er ikke i orden at oplyse en lav fra-pris i reklamekampagner for produkter, hvor den ikke er relevant. Det understreger forbrugerombudsmanden.
Nævn ikke en fra-pris på et produkt i et tilbud for et andet produkt. Det siger lidt sig selv, men går den så går den. Kan man lokke kunderne til i troen på et godt tilbud, så må man forklare det egentlige tilbud til den tid.
Sådan var tilsyneladende logikken i en reklamekampagne for Chevrolet, og det får forbrugerombudsmanden op af stolen.
Kunderne må ikke få et forkert helhedsindtryk
- Tv-reklamer skal som alle andre reklamer vurderes ud fra det helhedsindtryk, de giver forbrugeren. Og hvis de oplysninger, der afgives i reklamen, isoleret set er korrekte, men samlet set alligevel er egnet til at vildlede om tilbuddets indhold, bliver den samlede reklame vildledende og i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, skriver forbrugerombudsmanden.
Hos Chevrolet var det en tv-reklame, der oplyste en fra-pris på 83.900 kr. for en Chevrolet Spark kombineret med et tilbud om at få mindst 30.000 kr. for den gamle bil. De to tilbud hørte dog ikke sammen. Den bil, der indgik i tilbuddet med de 30.000 kr., var en Spark LT, som kostede 146.000 kr., og det blev ikke oplyst.
- Brug af en fra-pris – eventuelt suppleret med oplysninger om ekstraudstyr – er kun er acceptabel, hvis prisoplysningen også er relevant i forhold den model, der er omfattet af tilbuddet. Dette gjorde sig ikke gældende i denne sag, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Chevrolet har indstillet den pågældende kampagne og markedsføring.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter