Kviklån under lup hos forbrugerombudsmanden
De meget omdiskuterede kviklån får i den kommende tid ekstra stor bevågenhed hos Forbrugerombudsmanden. Ikke kun i Danmark, men i hele Norden og Baltikum.
De såkaldte kviklån har vundet stort indpas hos de danske forbrugere de senere år og har gentagne gange været i både myndighedernes og mediernes søgelys.
Og nu sætter Forbrugerombudsmanden ekstra fokus på udbyderne og markedsføringen af lånene, for at sikre, at loven overholdes og at forbrugerne reelt ved, hvilket produkt de vælger, og i særdeleshed hvad de samlede omkostninger og betingelser er.
- Det er også et særligt indsatsområde for mig på nationalt plan. Jeg står netop for at skulle indlede forhandlinger med erhvervsorganisationerne og Forbrugerrådet om nye retningslinjer for, hvordan man må markedsføre disse ”hurtige” lån. Det er min forventning, at retningslinjerne vil klarlægge lovgivningen på området til gavn for forbrugerne, siger Forbugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.
Nordisk initiativ
Den ekstra fokus er resultatet af et møde mellem de nordiske og baltiske forbrugerombudsmænd, da mange af udlånsvirksomhederne driver forretning på flere af de disse markeder.
Derfor vil de nordiske og baltiske lande nu koordinere indsatsen på dette område, hvilket glæder den danske forburgerombudsmand.
- Den nemme adgang via sms og internettet har nok medvirket til, at kviklånene er blomstret op i kølvandet på den finansielle krise. Det er derfor meget positivt, at de baltiske myndigheder også har fokus på at løse problemerne med markedsføringen af lånene, da flere af selskaberne bag tilsyneladende opererer både i de nordiske lande og Baltikum. Jeg ser derfor frem til et styrket samarbejde, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Skjuler omkostningerne
Problemet med lånene er, at de frister økonomisk trængte forbrugere, der nemt og uden at skulle stille sikkerhed får bevilliget lån, hvor det ofte ikke fremgår, hvad omkostningerne er i procent eller hvad den totale tilbagebetalingsomkostning er.
Dette strider både mod dansk lovgivning og EU lovgivning, og betyder ofte, at de i forvejen trængte forbrugere ender i endnu en økonomisk klemme.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter