Danskerne vil ikke betale fuld pris
Vi danskere er blevet tilbudsjægere og bryder os ikke længere om at give fuld pris for vores varer, viser ny undersøgelse.
Danske forbrugere vælter sig i stigende grad i alverdens former for tilbudskanaler, såsom outlets, dealsites og lagersalg. Og blandt andet det er måske med til at gøre, at vi efterhånden ikke gider og betale fuld pris for vores varer mere.
Ifølge en ny undersøgelse fra Megafon er over halvdelen af danskerne helt eller delvist enige i, at de er mere skeptiske over betale fuld pris for vare, end de var for to år siden. 37 procent siger i øvrigt, at de køber flere varer på tilbud i dag, end de gjorde tidligere. Det skriver pol.dk.
Antal af tilbud og rabatter vokser massivt
Både outlets, dealsites og eksperter kan ifølge avisen bekræfte tendensen om, at danskerne er blevet vilde tilbudsjægere.
- Alle alternative salgskanaler, der tilbyder en eller anden form for prisgevinst, er vokset i løbet af de seneste år, fortæller Louise Byg Kongsholm, konsulent indenfor forbrugerområdet i Pej gruppen til pol.dk
Vi finder vores indre krejler frem
Direktør i konsulenthuset Marketwatch og ekspert i forbrugeradfærd, Keld Jensen, mener at den manglende lyst til at betale fuld pris dels skyldes krisen, men også, at danskerne på denne måde kan forhandle om prisen, noget de, modsat for eksempel sydeuropæerne, aldrig har været særlig gode til.
- Så årsagen til, at tilbudssites og deals popper op og har enorm succes, er, at danskerne oplever: Hov, vi kan jo faktisk få bedre tilbud. Vel at mærke uden det psykologiske ubehag ved at skulle konfrontere sælgeren med prisen, siger han til pol.dk
Detailhandlen bøder for tilbudsjagten
Men tilbudsjagten har sin pris, og den betaler detailbrancen, mener han.
- Problemet er, at når forbrugerne får en bedre pris, mister butikkerne, der sælger varen, penge. Og det kan reelt betyde, at vi går ind i en periode, hvor detailforretningerne i endnu større grad vil opleve konkurser, fordi de ikke kan følge med i det prispres, der kommer, siger han til pol.dk
Markedschef hos Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, mener, at rabatordninger og tilbudssites kan være positivt for konkurrencen. Alligevel kan hun også se visse ulemper ved den uanede mængder af rabatter og tilbud.
- Hvis alting altid er på tilbud, ender det som en tyrkisk basar, hvor det eneste man kan være sikker på er, at den pris, der står på skiltet i hvert fald ikke er den reelle, siger hun til pol.dk
(pol.dk)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter