Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Danskerne vil ikke betale fuld pris

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 18 December 2012 kl. 14:10

Vi danskere er blevet tilbudsjægere og bryder os ikke længere om at give fuld pris for vores varer, viser ny undersøgelse.

Danske forbrugere vælter sig i stigende grad i alverdens former for tilbudskanaler, såsom outlets, dealsites og lagersalg. Og blandt andet det er måske med til at gøre, at vi efterhånden ikke gider og betale fuld pris for vores varer mere. 

Ifølge en ny undersøgelse fra Megafon er over halvdelen af danskerne helt eller delvist enige i, at de er mere skeptiske over betale fuld pris for vare, end de var for to år siden. 37 procent siger i øvrigt, at de køber flere varer på tilbud i dag, end de gjorde tidligere. Det skriver pol.dk.

Antal af tilbud og rabatter vokser massivt

Både outlets, dealsites og eksperter kan ifølge avisen bekræfte tendensen om, at danskerne er blevet vilde tilbudsjægere.  

- Alle alternative salgskanaler, der tilbyder en eller anden form for prisgevinst, er vokset i løbet af de seneste år, fortæller Louise Byg Kongsholm, konsulent indenfor forbrugerområdet i Pej gruppen til pol.dk

Vi finder vores indre krejler frem

Direktør i konsulenthuset Marketwatch og ekspert i forbrugeradfærd, Keld Jensen, mener at den manglende lyst til at betale fuld pris dels skyldes krisen, men også, at danskerne på denne måde kan forhandle om prisen, noget de, modsat for eksempel sydeuropæerne, aldrig har været særlig gode til.  

- Så årsagen til, at tilbudssites og deals popper op og har enorm succes, er, at danskerne oplever: Hov, vi kan jo faktisk få bedre tilbud. Vel at mærke uden det psykologiske ubehag ved at skulle konfrontere sælgeren med prisen, siger han til pol.dk

Detailhandlen bøder for tilbudsjagten

Men tilbudsjagten har sin pris, og den betaler detailbrancen, mener han. 

- Problemet er, at når forbrugerne får en bedre pris, mister butikkerne, der sælger varen, penge. Og det kan reelt betyde, at vi går ind i en periode, hvor detailforretningerne i endnu større grad vil opleve konkurser, fordi de ikke kan følge med i det prispres, der kommer, siger han til pol.dk

Markedschef hos Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, mener, at rabatordninger og tilbudssites kan være positivt for konkurrencen. Alligevel kan hun også se visse ulemper ved den uanede mængder af rabatter og tilbud. 

- Hvis alting altid er på tilbud, ender det som en tyrkisk basar, hvor det eneste man kan være sikker på er, at den pris, der står på skiltet i hvert fald ikke er den reelle, siger hun til pol.dk

(pol.dk)

LÆS OGSÅ: Danskerne er vilde med mængderabatter 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD