Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Rekordår for markedsføringssager hos Forbrugerombudsmanden

Foto: detailfolk.dk



Tal fra Forbrugerombudsmandens årsberetning

- Forbrugerombudsmanden oprettede i 2013 5.888 sager. Det er et lille fald i forhold til 2012.

- Der blev i 2013 afsluttet 6.257 sager. Det er 400 flere sager i forhold til 2012.

- Der blev i 2013 afsluttet 131 sager efter betalingstjenesteloven. Det er næsten dobbelt så mange som i 2012.
 

Tuesday den 17 June 2014 kl. 05:50 af: Freja Thorbech

Antallet af afsluttede sager om markedsføring hos Forbrugerombudsmanden er mere end tredoblet inden for de seneste fem år.

I 2013 afsluttede Forbrugerombudsmanden rekordmange sager om markedsføring.

Det viser den uafhængige myndigheds årsberetning for 2013.

I alt blev 2.257 sager om markedsføring afsluttet i 2013. Det er det højeste antal nogensinde og mere end en tredobling i forhold til 2009.

Sagerne omfatter blandt andet sager om spam, vildledende markedsføring og salgsfremmende foranstaltninger såsom dealsites.

- 2013 har været et spændende år, hvor jeg har afsluttet en lang række sager med betydning for mange forbrugere. Især har sager om vildledende markedsføring på nettet fyldt meget. Det er et stigende problem, som er blandt mine særlige indsatsområder, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en udtalelse.

Finansielle sager satte også rekord

Forbrugerombudsmanden indgav sidste år 20 politianmeldelser. Det skete primært i vildlednings- og spamsager. Derudover blev 20 sager afsluttet med en dom som for eksempel en bøde.

Også antallet af afsluttede finansielle sager satte rekord. Forbrugerombudsmanden afsluttede sidste år 191 finansielle sager, hvilket er en stigning på 80 procent i forhold til 2012. Sidste år indgik Forbrugerombudsmanden blandt andet forlig med Finansiel Stabilitet om Roskilde Banks salg af egne aktier.

- Vi er nået langt med at rydde op efter den finansielle krise, men der er stadig arbejde at gøre. Derfor vil jeg også fremover have fokus på at sikre forbrugernes rettigheder på det finansielle område, siger Henrik Øe.

LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmand lancerer nye marketing-regler



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD