Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

FDIH: Her er netbutikkernes største fjende





Friday den 19 August 2016 kl. 10:10 af: Lise Møller Schilder

Der er særligt en faktor, der gør sig gældende, når kunderne vælger køb på internettet fra.

Når kunderne vælger at droppe købet af en vare i en netbutik, er det oftest på grund af fragtomkostningerne. Det viser en ny undersøgelse fra organisationen for dansk e-handel FDIH.

Undersøgelsen viser, at fragtomkostningerne har ansvaret for hver femte afbrudte køb på nettet. Til sammenligning svarer blot 8 procent, som har afbrudt et netkøb, at de fandt varen billigere et andet sted.

Hos netbutikken Kaffekapslen.dk oplever man fragt-afbrydelserne på egen forretning.

- For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder fordobler vi vores konverteringsrate. Det siger alt, forklarer indehaver Morten Ravn i en pressemeddelelse fra FDIH.

Mere fokus på fragt

I FDIH opfordrer administrerende direktør Niels Ralund logistikvirksomhederne til at fokusere yderligere på nethandlen, så problemet bliver mindsket.

- Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, at deres vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken, siger Niels Ralund i pressemeddelelsen.

De høje danske fragtpriser i Danmark betyder også, at det er svært for netbutikkerne at konkurrere med udenlandske netbutikker, hvis fragtpriser er langt lavere.

- I Tyskland kæmper vi imod konkurrenter, der betaler halvt så høje fragtpriser, som vi gør i Danmark. I andre lande er det endnu billigere. Samtidig bliver vi presset på det hjemlige marked, fordi danske forbrugere kan købe produktet i udlandet og få det leveret billigere, end hvis de købte det i Danmark, siger Morten Ravn fra Kaffekapslen.dk

International udfordring

Ifølge Niels Ralund er udfordringen ikke kun dansk, men skyldes også de internationale postaftaler, som sikrer, at der kan sendes breve og pakker mellem landene.

Fattige lande har fået rabat på forsendelser til de dyrere lande. Det gælder dog også Kina, som er verdens største e-handelsmarked. Landet har stadig status som u-land og får fortsat rabat på betalingen i modtagerlandet, hvor det lokale postvæsen bringer pakken eller brevet det sidste stykke vej.

- Det er helt skørt, at det danske postvæsen skal have penge op af lommen for at fragte en pakke fra Kina til den danske modtager. Prisen ligger under det, som en dansk netbutik skal betale for den samme befordring bare i Danmark. Det presser Post Danmark, som forsøger at hente nogle af pengene ind med høje fragtpriser. Det er en ond cirkel, siger Niels Ralund.

LÆS OGSÅ: Netbutikker tvinges til at tage brugte varer retur



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD