FDIH: Her er netbutikkernes største fjende
Der er særligt en faktor, der gør sig gældende, når kunderne vælger køb på internettet fra.
Når kunderne vælger at droppe købet af en vare i en netbutik, er det oftest på grund af fragtomkostningerne. Det viser en ny undersøgelse fra organisationen for dansk e-handel FDIH.
Undersøgelsen viser, at fragtomkostningerne har ansvaret for hver femte afbrudte køb på nettet. Til sammenligning svarer blot 8 procent, som har afbrudt et netkøb, at de fandt varen billigere et andet sted.
Hos netbutikken Kaffekapslen.dk oplever man fragt-afbrydelserne på egen forretning.
- For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder fordobler vi vores konverteringsrate. Det siger alt, forklarer indehaver Morten Ravn i en pressemeddelelse fra FDIH.
Mere fokus på fragt
I FDIH opfordrer administrerende direktør Niels Ralund logistikvirksomhederne til at fokusere yderligere på nethandlen, så problemet bliver mindsket.
- Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, at deres vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken, siger Niels Ralund i pressemeddelelsen.
De høje danske fragtpriser i Danmark betyder også, at det er svært for netbutikkerne at konkurrere med udenlandske netbutikker, hvis fragtpriser er langt lavere.
- I Tyskland kæmper vi imod konkurrenter, der betaler halvt så høje fragtpriser, som vi gør i Danmark. I andre lande er det endnu billigere. Samtidig bliver vi presset på det hjemlige marked, fordi danske forbrugere kan købe produktet i udlandet og få det leveret billigere, end hvis de købte det i Danmark, siger Morten Ravn fra Kaffekapslen.dk
International udfordring
Ifølge Niels Ralund er udfordringen ikke kun dansk, men skyldes også de internationale postaftaler, som sikrer, at der kan sendes breve og pakker mellem landene.
Fattige lande har fået rabat på forsendelser til de dyrere lande. Det gælder dog også Kina, som er verdens største e-handelsmarked. Landet har stadig status som u-land og får fortsat rabat på betalingen i modtagerlandet, hvor det lokale postvæsen bringer pakken eller brevet det sidste stykke vej.
- Det er helt skørt, at det danske postvæsen skal have penge op af lommen for at fragte en pakke fra Kina til den danske modtager. Prisen ligger under det, som en dansk netbutik skal betale for den samme befordring bare i Danmark. Det presser Post Danmark, som forsøger at hente nogle af pengene ind med høje fragtpriser. Det er en ond cirkel, siger Niels Ralund.
LÆS OGSÅ: Netbutikker tvinges til at tage brugte varer retur
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter