Eksperter til fysiske butikker: Gentænk og genopdag jeres butik
Afstemning
Ifølge to forbruger- og detailhandels-eksperter er den fysiske butik ’stadig det vigtigste kontaktpunkt til forbrugerne’. Men butikkerne har generelt brug for nytænkning.
- Den digitale udvikling med e-handel, smartphones og hyperforbrundne forbrugere er ikke den fysiske butiks undergang – tværtimod har den alle muligheder for en renæssance, men det kræver et skarpt fokus på oplevelser og omnichannel.
Sådan siger forbruger- og detailhandels-ekspert Mai Thomsen, som sammen med kollegaen Mette Skovgaard Frich er forfatter til den nye bog ’Retail-Renæssance 2.0’.
Forfatterne hæfter sig ved, at selvom de fleste forbrugere e-handler, lægger danske forbrugere stadig langt den største del af deres forbrug i fysiske butikker. Men det kræver fokus, hvis butikkerne skal holde fast i deres position.
- Godt nok har den fysiske butik mistet sin monopol, men den har ikke mistet sin relevans. Det er dog langt fra 'business as usual'. At den fysiske butik stadig er det vigtigste kontaktpunkt til kunderne betyder ikke, at man bare skal åbne en masse forretninger – måske skal man faktisk have færre kvadratmetre, end man har i dag. Genopfindelsen af den fysiske butik indebærer, at fokus fjernes fra kvantiteten til kvaliteten af butikker, forklarer Mai Thomsen og Mette Skovgaard Frich i en meddelelse til pressen.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked: Også Cyber Monday blev en succes
Genopdag den fysiske butik
- Det handler om, at genopdage den fysiske butiks styrker som sanseligheden og den sociale interaktion, men også om at gentænke, hvad detailhandel kan være, fortsætter Mette Skovgaard Frich og peger på, hvordan mange butikker for eksempel har succes med at invitere traditionelle servicefag som barberer, værksteder, fotografer og sågar sundhedspersonale indenfor.
Retail Institute Scandinavias forbrugerundersøgelser viser blandt andet, at de danske butikker kan blive meget bedre til at servicere kunderne, at forbrugerne vil have mere rum til udforskning og inspiration, og at shopping for mange er en lejlighed til at være sammen med andre og hygge sig.
- Detailhandel handler om meget mere end udveksling af varer. Især er shopping i den fysiske verden en værdsat fritidsaktivitet for rigtig mange forbrugere – en kilde til hygge, underholdning og inspiration, og dét skal man spille på i sit koncept, siger Mette Skovgaard Frich.
LÆS OGSÅ: Dansk Detail: Fysiske butikker skal tænke nyt i julen
Scenen skal sættes
Begrebet 'shoppertainment' dækker netop over indsatser for at engagere forbrugerne i detailhandelsrummet gennem underholdningsindustriens oplevelsesstrategier. Det handler altså om at sætte scenen for at gøre shopping sjovt, interaktivt og inspirerende, forklarer eksperterne og forfatterne Mai Thomsen og Mette Skovgaard Frich.
- Nogle går endda så langt som til at prædike, at den fysiske butik skal tænkes som et 'retail theatre' for, at den kan levere den slags underholdningsdimensioner, forbrugerne ikke får online. Hermed understreges betydningen af, at et brand forstår at lave en 'live performance' med alt, hvad det indebærer af autencitet og intensitet, pointerer Mette Skovgaard Frich.
LÆS OGSÅ: Fysiske butikkers bedste chance er helhedsoplevelser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter