Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Eksperter til fysiske butikker: Gentænk og genopdag jeres butik

Det handler - ifølge to forbruger- og detailhandels-eksperter - om at sætte scenen for at gøre shopping sjovt, interaktivt og inspirerende
Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Hvor køber du de fleste af årets julegaver?

Overvejende i rene fysiske butikker
 
Overvejende i rene netbutikker
 
Overvejende i kombi-butikker
 
Fifty-fifty mellem fysiske butikker og rene netbutikker
 
Ved ikke
 
Wednesday den 2 December 2015 kl. 09:39

Ifølge to forbruger- og detailhandels-eksperter er den fysiske butik ’stadig det vigtigste kontaktpunkt til forbrugerne’. Men butikkerne har generelt brug for nytænkning.

- Den digitale udvikling med e-handel, smartphones og hyperforbrundne forbrugere er ikke den fysiske butiks undergang – tværtimod har den alle muligheder for en renæssance, men det kræver et skarpt fokus på oplevelser og omnichannel.

Sådan siger forbruger- og detailhandels-ekspert Mai Thomsen, som sammen med kollegaen Mette Skovgaard Frich er forfatter til den nye bog ’Retail-Renæssance 2.0’.

Forfatterne hæfter sig ved, at selvom de fleste forbrugere e-handler, lægger danske forbrugere stadig langt den største del af deres forbrug i fysiske butikker. Men det kræver fokus, hvis butikkerne skal holde fast i deres position.

- Godt nok har den fysiske butik mistet sin monopol, men den har ikke mistet sin relevans. Det er dog langt fra 'business as usual'. At den fysiske butik stadig er det vigtigste kontaktpunkt til kunderne betyder ikke, at man bare skal åbne en masse forretninger – måske skal man faktisk have færre kvadratmetre, end man har i dag. Genopfindelsen af den fysiske butik indebærer, at fokus fjernes fra kvantiteten til kvaliteten af butikker, forklarer Mai Thomsen og Mette Skovgaard Frich i en meddelelse til pressen.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked: Også Cyber Monday blev en succes

Genopdag den fysiske butik

- Det handler om, at genopdage den fysiske butiks styrker som sanseligheden og den sociale interaktion, men også om at gentænke, hvad detailhandel kan være, fortsætter Mette Skovgaard Frich og peger på, hvordan mange butikker for eksempel har succes med at invitere traditionelle servicefag som barberer, værksteder, fotografer og sågar sundhedspersonale indenfor.

Retail Institute Scandinavias forbrugerundersøgelser viser blandt andet, at de danske butikker kan blive meget bedre til at servicere kunderne, at forbrugerne vil have mere rum til udforskning og inspiration, og at shopping for mange er en lejlighed til at være sammen med andre og hygge sig.

- Detailhandel handler om meget mere end udveksling af varer. Især er shopping i den fysiske verden en værdsat fritidsaktivitet for rigtig mange forbrugere – en kilde til hygge, underholdning og inspiration, og dét skal man spille på i sit koncept, siger Mette Skovgaard Frich.

LÆS OGSÅ: Dansk Detail: Fysiske butikker skal tænke nyt i julen

Scenen skal sættes

Begrebet 'shoppertainment' dækker netop over indsatser for at engagere forbrugerne i detailhandelsrummet gennem underholdningsindustriens oplevelsesstrategier. Det handler altså om at sætte scenen for at gøre shopping sjovt, interaktivt og inspirerende, forklarer eksperterne og forfatterne Mai Thomsen og Mette Skovgaard Frich.

- Nogle går endda så langt som til at prædike, at den fysiske butik skal tænkes som et 'retail theatre' for, at den kan levere den slags underholdningsdimensioner, forbrugerne ikke får online. Hermed understreges betydningen af, at et brand forstår at lave en 'live performance' med alt, hvad det indebærer af autencitet og intensitet, pointerer Mette Skovgaard Frich.

LÆS OGSÅ: Fysiske butikkers bedste chance er helhedsoplevelser



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD