Dansk Detail: Fysiske butikker skal tænke nyt i julen
De fysiske butikker risikerer at miste julesalg, hvis de ikke tænker nyt, mener Dansk Detail. Sport-Master forsøger sig med trådløse kasseapparater.
Lange kører kan koste de fysiske butikker dyrt i juletralvheden.
Det mener direktør i Dansk Detail, Jens Birkholm.
- I detailbutikkernes højsæson – julesalget – er et af de største problemer kødannelse ved kassen. Betaling sker ikke hurtigt nok, og kunden kan blive fristet til at springe ud af køen, tage smartphonen frem og simpelthen handle et andet sted. Selve transaktionen bliver stadigt vigtigere for service-oplevelsen, og dét stiller krav om nye it-løsninger, der understøtter transaktioner overalt også i den fysiske butik, siger han i en udtalelse.
Han mener, at de fysiske butikker skal turde bevæge sig væk fra det klassiske setup med en ekspedient bag disken, hvis de skal konkurrere med den stadig stigende nethandel.
Sport-Master forsøger sig med trådløse kasseapparater
Hos danske Wallmob, der leverer trådløse kasseapparater til en række lande verden over, oplever man en stigende efterspørgsel på firmaets produkter.
- En simpel, men effektiv måde at mindske køproblemerne i forbindelse med julesalget er at udstyre de butiksansatte med trådløse betalingsterminaler i form af tablets og smartphones. Så kan de ansatte møde kunden på gulvet, give den vigtige personlige service og gennemføre transaktionen helt uden om køen, siger direktør i Wallmob, Ken Villum Klausen.
Det er blandt andet noget, som Sport-Master forsøger med og allerede ser konkrete resultater af.
- Wallmob-terminalen gør det muligt for os at servicere kunden på gulvet i butikken og med både butikslager og centrallager tilgængeligt. Det betyder, at hele sortimentet i Danmarks største sportsbutik er tilgængeligt for kunden i samme transaktion. Vi kan allerede nu se, at resultatet er øget kundetilfredshed og øget salg, siger direktør Jens Høgsted.
Udnytter ikke potentialet
Den samlede danske julehandel landede sidste år på 8,5 milliarder kroner, og foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) forventer, at julegaveindkøbene online vil stige.
Det er blandt andet en konsekvens af, at de fysiske butikker ikke udnytter deres potentiale godt nok, mener Jens Birkeholm.
- Det handler om god, gammeldags service, men vi ser desværre til stadighed, at mange butikker godt kunne forbedre sig. En lang kø, hvor man er ”låst fast” som kunde, bliver ikke opfattet som god service – specielt ikke i juletiden, siger Jens Birkeholm.
LÆS OGSÅ: Mobile kasseapparater øger antallet af ekspeditioner
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter