Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Dansk Detail: Fysiske butikker skal tænke nyt i julen

I Sport-Master har man forsøgt sig med brugen af mobile kasseapparater, så man kan servicere kunderne på gulvet.
Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 18 November 2014 kl. 05:30 af: Freja Thorbech

De fysiske butikker risikerer at miste julesalg, hvis de ikke tænker nyt, mener Dansk Detail. Sport-Master forsøger sig med trådløse kasseapparater.

Lange kører kan koste de fysiske butikker dyrt i juletralvheden.

Det mener direktør i Dansk Detail, Jens Birkholm.

- I detailbutikkernes højsæson – julesalget – er et af de største problemer kødannelse ved kassen. Betaling sker ikke hurtigt nok, og kunden kan blive fristet til at springe ud af køen, tage smartphonen frem og simpelthen handle et andet sted. Selve transaktionen bliver stadigt vigtigere for service-oplevelsen, og dét stiller krav om nye it-løsninger, der understøtter transaktioner overalt også i den fysiske butik, siger han i en udtalelse.

Han mener, at de fysiske butikker skal turde bevæge sig væk fra det klassiske setup med en ekspedient bag disken, hvis de skal konkurrere med den stadig stigende nethandel.

Sport-Master forsøger sig med trådløse kasseapparater

Hos danske Wallmob, der leverer trådløse kasseapparater til en række lande verden over, oplever man en stigende efterspørgsel på firmaets produkter.

- En simpel, men effektiv måde at mindske køproblemerne i forbindelse med julesalget er at udstyre de butiksansatte med trådløse betalingsterminaler i form af tablets og smartphones. Så kan de ansatte møde kunden på gulvet, give den vigtige personlige service og gennemføre transaktionen helt uden om køen, siger direktør i Wallmob, Ken Villum Klausen.

Det er blandt andet noget, som Sport-Master forsøger med og allerede ser konkrete resultater af.

- Wallmob-terminalen gør det muligt for os at servicere kunden på gulvet i butikken og med både butikslager og centrallager tilgængeligt. Det betyder, at hele sortimentet i Danmarks største sportsbutik er tilgængeligt for kunden i samme transaktion. Vi kan allerede nu se, at resultatet er øget kundetilfredshed og øget salg, siger direktør Jens Høgsted.

Udnytter ikke potentialet

Den samlede danske julehandel landede sidste år på 8,5 milliarder kroner, og foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) forventer, at julegaveindkøbene online vil stige.

Det er blandt andet en konsekvens af, at de fysiske butikker ikke udnytter deres potentiale godt nok, mener Jens Birkeholm.

- Det handler om god, gammeldags service, men vi ser desværre til stadighed, at mange butikker godt kunne forbedre sig. En lang kø, hvor man er ”låst fast” som kunde, bliver ikke opfattet som god service – specielt ikke i juletiden, siger Jens Birkeholm.

LÆS OGSÅ: Mobile kasseapparater øger antallet af ekspeditioner



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD