Ekspert vil genoplive det gamle købmandskab
Fakta
Bogen Dér var du jo er netop udkommet. Den bliver beskrevet som en biografisk ”guidebog.”
Forfatteren Henrik Meng har rådgivet om ledelse, trivsel, medarbejderengagement og kundeservice i snart 30 år. Han er stifter og seniorrådgiver i Meng & Company.
Udgivelser fra samme forfatter:
- Nøjjj, det er dit liv, så hvad vil du gøre ved dét!?
- Kan man revne af begejstring?
- Værtens bedste service - License to THRILL
Kilde: Meng & Company
I en ny bog peger detailekspert på empati og hjælpsomhed som midler mod tidens dårligdomme. Få tre gode råd at starte på.
Evnen til at vise ægte, empatisk hjælpsomhed kan være en af de vigtigste nøglerne til at styrke forretningen.
Det mener forfatter og detailekspert Henrik Meng. Han er lige nu aktuel med bogen Dér var du jo, hvor læseren kan blive klogere på, hvordan man skaber en ægte kundeorienteret virksomhedskultur.
- Jo mere digital verden bliver, jo mere automatiserede indkøb bliver, desto mere lægger vi alle sammen mærke til den ægte, empatiske hjælpsomhed og service når vi støder på den, siger Henrik Meng i en pressemeddelelse.
Datidens købmænd var verdensmestre i disciplinen, mener Henrik Meng, og den er værd at genoplive i både store koncerner og små familieejede butikker.
- Når kunder kan få den samme vare mange forskellige steder, så bliver servicen helt afgørende i konkurrencen om kunderne og deres loyalitet. Og når først kunderne er glade og loyale, bliver medarbejderne glade, og det kan aflæses i analyser af arbejdsmiljø og ses på bundlinien, siger han.
Tre gode råd at starte på
Ifølge Hentik Meng er der ingen vej udenom den ægte kundeorienterede virksomhedskultiur, hvis man skal have et sundt arbejdsmiljø og en sund virksomhed.
Heldigvis er der ikke tale om atomfysik eller raketvidenskab - det kræver bare øvelse. Her giver Henrik Meng læserne af Detailfolk tre gode råd at starte på:
1. Mød kunderne på en ægte måde og i øjenhøjde; et ægte smil og en ærlig oprigtig velkomst bliver som regel kvitteret med ægte interesse og købslyst!
...for når kunden bliver mødt med ægte glæde, er hun/han gladere for at besøge os i det hele taget!
2. Vis ægte empati med kunden uanset om hun/han er glad, sur eller frustreret!
...når kunden bliver forstået, har hun/han lettere ved at komme videre med sit egentlige forehavende!
3. Brug din erfaring og empati til at løse kundens behov fra hendes eller hans synspunkt og på en måde, der glæder og gavner nu og her!
...når kunden oplever at blive forstået og hjulpet på en måde, der løser kundens behov, kommer hun/han igen og tager vennerne med! Også selvom det måske indimellem bliver lidt dyrere end en kunden havde regnet med.
Og husk så at sige farvel på en facon der gør kunden glad og skaber grobund for, at I kan “ses igen”!
LÆS OGSÅ: Ekspert: Her er fundamentet for gode indkøbsoplevelser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter