Analyse af Generation Z - sådan når man den helt unge forbruger
Der har været meget fokus på Generation Y som forbruger, men nu retter en ny analyse blikket mod Generation Z's krav til virksomhederne.
De sande digitale natives siges at være den gruppe, som er født efter 2001. De går også under navnet Generation Z, og de er ved at være myndige forbrugere.
Det er derfor interessant at finde ud af, hvilke værdier de lægger vægt på som forbrugere, hvilket Retail Institute Scandinavia har gjort i en ny rapport. De kalder Generation Z for den mest bevidste forbrugergruppe nogensinde.
- Vi ser lige nu et stigende antal retailere og brands, der øger deres fokus på bl.a. bæredygtighed og social bevidsthed bl.a. som reaktion på, at Generation Y er en meget bevidst forbrugergruppe – og vores undersøgelser viser, at der er god grund til at fortsætte CSR-arbejdet fremadrettet, for Generation Z har endnu højere forventninger på det punkt, fortæller forbruger- og retailekspert Dorte Wimmer i en pressemeddelelse.
Socialt ansvar og bæredygtighed
Bæredygtighed er blandt de områder, som gruppen lægger meget vægt på. Mens det for 74 pct. af danskerne er vigtigt, at produkter og butikker har en bæredygtig profil, gælder det for hele 83 pct. af Generation Z.
I tidligere generationer har det især været kvinderne, som har lagt vægt på bæredygtighed, men i Generation Z er det i næsten lige høj grad begge køn. Gruppen går også op i, at virksomheder tager socialt ansvar.
- De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning, fortæller Dorte Wimmer.
LÆS OGSÅ: Sådan bliver Generation Y begejstret for at købe ind
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter