Sådan bliver Generation Y begejstret for at købe ind
Det er ikke nemt at gøre den nye generation af forbrugere tilfredse. En ny bog har undersøgt, hvad generation Y fokuserer på.
Der findes 1,2 millioner mennesker i Danmark, som kan kategoriseres som Generation Y. Det vurderer forbruger- og detailhandelsekspert Dorte Wimmer. Hun er forfatter til en ny bog, som går under navnet: Fremtidens forbrugere i dagligvarehandlen – Generation Y: Forstå dem, Fang dem. Det skriver Retail Institute i en pressemeddelelse.
Bogen udlægger blandt andet en undersøgelse, der viser, at de unge forbrugere ikke synes, at det er specielt spændende at købe ind.
- Hele 49 procent af Generation Y kommer i supermarkederne mindst tre gange om ugen, og for hver femte unge kvinde er et supermarkedsbesøg en del af den daglige rutine. Men til trods for dette er turen til supermarkedet kun forbundet med meget lidt glæde. Danmark indtager en sidsteplads sammen med Holland, når vi ser på hvor mange af de unge, der faktisk kan lide at handle ind, skriver Retail Institute.
Nye værdier
For at få de unge til at glæde sig mere over indkøbsoplevelsen, er det vigtigt, at man som detailhandler forstår deres værdier og holdninger. Mange i generation Y vil gerne købe økologisk, men det skal helst være lige så billigt som det ikke-økologiske alternativ.
- Kun syv procent af Generation Y er villige til at betale væsentligt mere for økologi, mens 57 procent ikke vil betale synderligt mere for at få økologiske produkter i indkøbskurven, skriver Retail Institute og fortsætter:
- Vælges økologiske produkter er driveren dertil vidt forskellige for de to køn. Kvinders valg bunder i et socialt ansvar gennem omsorg for dyr og familie, mens mænds er langt mere egodrevet, idet troen på en bedre smagsoplevelse er driveren for indkøbet.
Til trods for uvilligheden til at betale mere for økologi, er det dog vigtigt for Generation Y, at der er et ordentligt udvalg af økologi, når de skal vælge butik. Og overraskende nok er det især vigtigt for mænd.
- Dobbelt så mange mænd (syv pct.) vælger indkøbssted på baggrund af udvalget af økologi som kvinder (fire pct.), og især unge mænd i hovedstaden er meget beviste omkring økologien.
Pris vigtigere end brands
Generelt gider Generation Y ikke betale for meget for deres varer, og de går derfor også mindre op i, om de køber mærkevarer eller om de køber Private Labels. Der er dog områder, hvor mærkevarerne stadig har en fordel.
- Drikkevarer, Færdigpakkede fødevarer, konfekture og dyremad er områder, hvor mærkevaren står stærkt, mens Private Labelen i større grad bliver til valgt indenfor personlig pleje, frosne og ferske fødevarer samt mejeriprodukter, står der i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Detailhandlen lever ikke op til Generations Y's forventninger
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter