Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Ekspert: Derfor fortsætter øko-trenden

Foto: Wikipedia.org



Afstemning

Er dagligvarebranchen god nok til at sælge økologiske varer?

Ja, kun kunderne kan øge deres køb
 
Nej, og det går ud over kundernes lyst til at købe
 
Ved ikke
 
Wednesday den 20 April 2016 kl. 06:10

Landets dagligvarekæder kan slet ikke følge med kundernes stærkt stigende efterspørgsel på økologiske varer.

Mange supermarkeder og discountkæder kan godt gøre sig klar til at satse mere på økologiske varer – for den stigende efterspørgsel fortsætter.

Det vurderer detailhandel- og forbrugerekspert Flemming Birch, der er partner i konsulentfirmaet Birch & Birch, i et interview med Ritzau.

- Fra 2005 og årene frem har der været konstant vækst inden for økologi. Økologi synes at være det eneste stabile vækstmarked blandt forbrugerne inden for de seneste ti år, siger Flemming Birch, der ’ikke kan se nogen grund til, at det ikke skulle fortsætte med at stige’.

LÆS OGSÅ: Coop jubler over ’gennembrud’ for økologi i landområderne

To formål med øko-varer

I 2015 sænkede Coop priserne på sine økologiske varer, og Dansk Supermarked lavede for nylig et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om et nyt mærke. Ifølge mejerierne er 44 danske mælkeproducenter i gang med at omlægge til økologi for at dække den stigende efterspørgsel.

Ifølge detailhandel- og forbrugerekspert Flemming Birch bruger dagligvarekæderne både økologiske varer til at tilfredsstille kunderne og til at profilere sig selv.

- I et supermarked i dag sælger man den samme ketchup som andre steder. Men som supermarked kan man gøre en forskel på de friske varer ved at have et godt udvalg af økologi. Og så skal man have nogle gode priser på det, for det er altid vigtigt, når vi taler dagligvarer, fremhæver Flemming Birch over for Ritzau.

LÆS OGSÅ: Føtex Food løser endelig øko-problemer

Største øko-vækst i syv år

Som detailfolk.dk skrev tirsdag, viser nye tal fra Danmarks Statistik, at danskerne køber økologi som aldrig før. Således nåede øko-salget i de danske butikker syv milliarder kroner i 2015, hvilket er den største vækst i syv år.

Andelen af økologiske fødevarer estimeres til 8,4 procent af det samlede salg af fødevarer i dagligvarehandlen i 2015 mod 7,6 procent året før.

LÆS MERE IØko-salget fortsætter med at eksplodere - disse varer hitter



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD