Ekspert: Derfor fortsætter øko-trenden
Afstemning
Landets dagligvarekæder kan slet ikke følge med kundernes stærkt stigende efterspørgsel på økologiske varer.
Mange supermarkeder og discountkæder kan godt gøre sig klar til at satse mere på økologiske varer – for den stigende efterspørgsel fortsætter.
Det vurderer detailhandel- og forbrugerekspert Flemming Birch, der er partner i konsulentfirmaet Birch & Birch, i et interview med Ritzau.
- Fra 2005 og årene frem har der været konstant vækst inden for økologi. Økologi synes at være det eneste stabile vækstmarked blandt forbrugerne inden for de seneste ti år, siger Flemming Birch, der ’ikke kan se nogen grund til, at det ikke skulle fortsætte med at stige’.
LÆS OGSÅ: Coop jubler over ’gennembrud’ for økologi i landområderne
To formål med øko-varer
I 2015 sænkede Coop priserne på sine økologiske varer, og Dansk Supermarked lavede for nylig et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om et nyt mærke. Ifølge mejerierne er 44 danske mælkeproducenter i gang med at omlægge til økologi for at dække den stigende efterspørgsel.
Ifølge detailhandel- og forbrugerekspert Flemming Birch bruger dagligvarekæderne både økologiske varer til at tilfredsstille kunderne og til at profilere sig selv.
- I et supermarked i dag sælger man den samme ketchup som andre steder. Men som supermarked kan man gøre en forskel på de friske varer ved at have et godt udvalg af økologi. Og så skal man have nogle gode priser på det, for det er altid vigtigt, når vi taler dagligvarer, fremhæver Flemming Birch over for Ritzau.
LÆS OGSÅ: Føtex Food løser endelig øko-problemer
Største øko-vækst i syv år
Som detailfolk.dk skrev tirsdag, viser nye tal fra Danmarks Statistik, at danskerne køber økologi som aldrig før. Således nåede øko-salget i de danske butikker syv milliarder kroner i 2015, hvilket er den største vækst i syv år.
Andelen af økologiske fødevarer estimeres til 8,4 procent af det samlede salg af fødevarer i dagligvarehandlen i 2015 mod 7,6 procent året før.
LÆS MERE I: Øko-salget fortsætter med at eksplodere - disse varer hitter
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter