Ekspert: Mange danske butikker dør i de kommende år
Traditionelle butikker skal gøre flere ting, hvis de ikke vil risikere at miste livet, siger direktør i konsulenthus, der underviser i salg.
Fona har på en trist baggrund i februar og marts tiltrukket sig masser af medieopmærksomhed som følge af en alvorlig situation for elektronikkæden, der kæmper for at overleve.
Og ligesom Fona er andre danske butikker på vej til at begå præcis de samme fejl.
- Mange danske virksomheder vil dø i de kommende år, fordi de slet ikke forstår at omstille sig til den digitale virkelighed, siger Jens Dalgaard, direktør i konsulenthuset Tack International, der underviser i salg, til dagbladet Børsen.
Jens Dalgaard har sammen med salgsdirektør Jesper Wagner fra analysevirksomheden Exometric netop udgivet bogen ’Ekundeservice – nøglen til fremtidens handel’, som beskriver, hvilke problemer traditionelle butikker får, hvis de ikke indser, at netbutikken er den primære – og agerer derefter.
- Den fysiske butik skal være så god, at kunderne glæder sig over at komme i den, fordi den leverer en særlig oplevelse. Den skal i mange tilfælde levere førstegangsoplevelsen. Og når kunderne så fortsætter over i netbutikken, så skal den gode oplevelse naturligvis følge med. På nettet skal der være god online support. Og så må kunden meget gerne blive ringet op efterfølgende og spurgt, om varen er kommet frem, og om handelen er gået godt, forklarer Jens Dalgaard til Børsen.
LÆS OGSÅ: Fdih: Disse trends vil præge 2016
Blomsterhandlers genopblomstring
Et godt eksempel på en butik, der har genopfundet sig selv, er ifølge Jens Dalgaard en blomsterhandler på Farum Bytorv. Butikken havde svært ved at klare sig og fik ny ejer, samtidig med at den blev en del af Interfloras velfungerende nethandelssystem.
- Og nu sælger blomsterhandleren ikke bare blomster, men også vin, te, chokolade og meget andet. Meget handel foregår over nettet, men det er en oplevelse at komme i butikken. Og jeg ved, at den nye ejer nu ligefrem overvejer at åbne endnu en forretning, siger Jens Dalgaard til Børsen.
LÆS OGSÅ: Detailekspert: Disse trends vil præge detailhandlen i 2016
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter