Ekspert: Danskerne lever med elendig kundeservice
PROFILJOBS
Bolia.com søger en dynamisk og engageret IT Support Manager til en nyoprettet stilling
PWT GROUP søger Koncernøkonomichef – med stærk regnskabsmæssig faglig profil
KINGS & QUEENS ÅBNER I AARHUS og søger personale – kom og bliv en del af en modesucces!

De fleste danskere har dårlige oplevelser med kundeservice, viser ny undersøgelse. Ekspert kalder niveauet for elendigt.
“Vi har desværre meget travlt. Du er nu nummer 26 i køen.”
Hele 75 procent af de danske forbrugere forbinder kundeservice med irritation og store frustrationer. Det viser en undersøgelse fra it-virksomheden Zendesk.
Resultatet er som forventet. I Danmark er vi nemlig efterhånden nået til et punkt, hvor vi forventer at blive behandlet dårligt, mener Søren Bechmann, som har skrevet flere bøger om service og rådgiver om emnet som direktør i Service Design Institute.
Han vurderer, at virksomheder og kunder med tiden er gledet væk fra hinanden. Det slår igennem, når behovet for personlig betjening opstår.
- I en tid med udbredt digitalisering og diverse selvbetjeningsløsninger opstår der nemt en distance mellem virksomhed og kunde, som i udgangspunktet kan fungere fint lige indtil, at vi som forbrugere har brug for den personlige kundeservice og assistance, siger Søren Bechmann i en pressemeddelelse.
- Kontakter man fx virksomhedens kundeservice telefonisk er det slet ikke ualmindeligt, at forbrugeren bliver sendt rundt i systemet for til sidst at havne hos en medarbejder, som intet kender til det problem, du allerede har forklaret to gange og heller ikke udviser noget større ønske om at hjælpe dig, siger han.
Smil og vis interesse for sagen
Vejen til god service behøver ikke være så kompliceret. Søren Bechmann peger på tre enkle holdepunkter: Kunden skal hurtigt komme frem til den rette medarbejder, der skal være hurtig adgang til de relevante oplysninger, og så er der den gode opførsel vigtig.
- Som forbruger kan man høre det, når medarbejderen smiler i den anden ende af røret, og man kan sagtens mærke det, når medarbejderen via virksomhedens kundechat udviser en oprigtig interesse for sagen og et reelt ønske om at løse problemet, siger han og fortsætter:
- Faktisk kan vi som forbrugere leve med, at vores problem ikke bliver løst fuldstændigt, hvis vi ellers har oplevelsen af, at medarbejderen gør alt, hvad der står i hans eller hendes magt for at hjælpe.
Kan slå sig op på god service
Med så lave standarder for service, bliver det et oplagt indsatsområde, hvis en virksomhed vil skille sig ud fra sine konkurrenter.
- Når nu serviceniveauet er så elendigt, som det er tilfældet, og når de færreste virksomheder forstår potentialet i at levere god service, så betyder det, at der er rigtig god plads til de virksomheder, der sætter øget fokus på at give kunderne gode oplevelser, siger Søren Bechmann.
- Skåret helt ind til benet handler god service om at give kunden en ydelse og oplevelse, som mindst lever op til og meget gerne overstiger forventningerne. Det regnestykke skal flere danske virksomheder tage seriøst, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Kommentarer | ||
Peter Neustrup![]() 26-10-2017 14:55 |
Det er så rigtigt som det her er skrevet. |
|
|
||
|
Afstemning
Seneste nyheder
Massiv pengestrøm kan holde legendarisk butik i live
Discountkæde vil investere for en milliard i 2019
Rema 1000 løfter sløret for markant fremgang
Direktør forlader Tiger of Sweden med øjeblikkelig virkning
Dansk boligkæde når ikke mia-mål og skifter strategi
Dansk detailhandel er helt uforberedt på Amazon
Netto-chef var gavmild overfor kunde - nu er han fyret
Kæde med tusindvis af butikker tæt på konkurs
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect


Ny undersøgelse: Generation Z er den mest bevidste forbrugergruppe nogensinde
Retail Institute Scandinavia A/SSeneste afstemninger
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Er butikkernes julekataloger lige til skraldespanden?
Falske likes og falske følgere er vildledning
Urimelig konkurrence fra udenlandske netbutikker
Længere reklamationsret vil give flere kasserede produkter
Er søgemaskineoptimering relevant for den fysiske butik?