Stort servicetjek: Her er de bedste butikker
En række discountbutikker og supermarkeder er særligt servicemindede. Det viser en ny undersøgelse. Aldi klarer sig overraskende godt.
Hvert år gennemfører Søndagsavisen en stor test af de danske discountbutikker og supermarkeder. Og i år er ingen undtagelse. Avisen har ud fra syv forskellige kriterier set på, hvilke kæder der leverer den bedste service.
Blandt supermarkederne er det Irma, der løber med sejren. Sidste år gik den til Kvickly, men kæden er røget ned på en tredjeplads efter Irma og Føtex. På fjerde og femtepladsen ligger Meny og Super Brugsen.
At Irma har genvundet titlen, betyder rigtig meget forklarer Irmas direktør Søren Steffensen til Søndagsavisen.
- Jobbet kræver, at man kan lide at tale med mennesker. Man må helst ikke have en dårlig dag, når man ‘går ud på scenen’. Det er hårdt arbejde at sidde i kassen, for man er på hele tiden, siger Søren Steffensen til Søndagsavisen.
Ifølge avisen har Irma kortere køer og tjekker flest æggebakker. I Føtex hilser alle ekspedienter til gengæld både til start og slut, og det er her, at flest poser bliver foldet ud for kunderne.
Fakta og Aldi er bedst
Ser man på discountbutikkerne, er det Fakta, der løber med prisen for bedste service, skarpt forfulgt af Aldi. Særligt Aldi har de seneste år haft et dårligt ry.
I en undersøgelse blandt danskerne, som Metroxpress bragte i sidste uge, blev Aldi nemlig udpeget som det supermarked med dårligst service. Men i denne undersøgelse er servicen i Aldi bedre end i Kiwi, Rema 1000, Lidl og Netto, som kommer ind på henholdsvis tredje, fjerde, femte og sjetteplads.
Oprigtig service
Det kan betale sig at give kunderne en god service, for det er stort set en omkostningsfri investering.
- Det koster jo ikke mere at give god service i Fakta eller et andet discountsupermarked. Og hvis der er noget, danskerne kan lide, så er det at få en ekstra service gratis, siger Peter Mølkjær, der er forbrugerekspert i Deloitte.
Det skal dog være oprigtigt understreger han.
- Hvis det bliver en mekanisk hilsen, kan det virke irriterende på kunden. Et ‘fortsat god dag’ skal ledsages af et smil og øjenkontakt. Og så handler det om at have blik for, hvordan hver kunde skal behandles.
LÆS OGSÅ: Her synes danskerne, at servicen er dårligst
Læs hele artiklen på SøndagsavisenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter