Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Danskerne køber fladskærme i fysiske butikker

Mange forbrugere vælger at gå ned i en fysisk butik, når de skal have ny fladskærm i stedet for at købe den online.
Foto: detailfolk.dk



Thursday den 24 April 2014 kl. 14:32 af: Freja Thorbech

I mange brancher går onlinesalget frem, mens salget i de fysiske butikker går tilbage. Omvendt er det for salget af fladskærme.

De danske forbrugere vil hellere købe deres nye fladskærm i en fysisk butik end på nettet.

I hvert fald blev 8 ud af 10 fjernsyn sidste år købt i en fysisk butik, mens netsalget gik tilbage fra 18 procent i 2012 til 15 procent i 2013. Det viser Branchen Forbruger Elektroniks (BFE) årlige forbrugerundersøgelse, der er lavet af TNS Gallup. Det er altså forbrugernes egen opfattelse, der ligger til grund for resultatet.

Og hos BFE mener direktør Laila Kelp Rasmussen, at der kan være flere årsager til, at danskerne foretrækker at købe deres nye fjernsyn i en fysisk butik.

- Der er rigtig mange, der gerne vil have dem demonstreret, før de køber. Samtidig vil man måske gerne have en god rådgivning, som man selvfølgelig også kan få på nettet, men for mange mennesker er den fysiske kontakt vigtig, og det er også lettere at demonstrere produktet i en fysisk butik, siger hun til detailfolk.dk.

Hun understreger samtidig, at den fysiske størrelse på produktet også har en betydning, da undersøgelsen kun går på fladskærme.

Varehusene tager stor andel af netsalg

Dykker man ned i tallene for fysiske salgssteder, fordeles salget tre steder med knapt en tredjedel til hver: Radio- og tv-kæder, forbrugerelektronikmarkeder og varehuse.

Anderledes ser det ud, hvis man kigger på salgskanalerne på nettet. Her har især varehusene taget en stor andel af netsalget. De stod i 2013 for 11 procent af netsalget mod 0 procent året før. Varehusene inkluderer i undersøgelsen Bilka, Coop, Fleggaard og IKEA. Også forbrugerelektronikmarkedernes netsalg er gået frem, mens onlinebutikkerne og kategorien øvrige er gået tilbage.

Der blev sidste år solgt 475.000 fladskærme i Danmark. Undersøgelsen er foretaget blandt 2.116 danskere.

LÆS OGSÅ: Traditionel detailhandel misser opsvinget



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD