Danskerne køber fladskærme i fysiske butikker
I mange brancher går onlinesalget frem, mens salget i de fysiske butikker går tilbage. Omvendt er det for salget af fladskærme.
De danske forbrugere vil hellere købe deres nye fladskærm i en fysisk butik end på nettet.
I hvert fald blev 8 ud af 10 fjernsyn sidste år købt i en fysisk butik, mens netsalget gik tilbage fra 18 procent i 2012 til 15 procent i 2013. Det viser Branchen Forbruger Elektroniks (BFE) årlige forbrugerundersøgelse, der er lavet af TNS Gallup. Det er altså forbrugernes egen opfattelse, der ligger til grund for resultatet.
Og hos BFE mener direktør Laila Kelp Rasmussen, at der kan være flere årsager til, at danskerne foretrækker at købe deres nye fjernsyn i en fysisk butik.
- Der er rigtig mange, der gerne vil have dem demonstreret, før de køber. Samtidig vil man måske gerne have en god rådgivning, som man selvfølgelig også kan få på nettet, men for mange mennesker er den fysiske kontakt vigtig, og det er også lettere at demonstrere produktet i en fysisk butik, siger hun til detailfolk.dk.
Hun understreger samtidig, at den fysiske størrelse på produktet også har en betydning, da undersøgelsen kun går på fladskærme.
Varehusene tager stor andel af netsalg
Dykker man ned i tallene for fysiske salgssteder, fordeles salget tre steder med knapt en tredjedel til hver: Radio- og tv-kæder, forbrugerelektronikmarkeder og varehuse.
Anderledes ser det ud, hvis man kigger på salgskanalerne på nettet. Her har især varehusene taget en stor andel af netsalget. De stod i 2013 for 11 procent af netsalget mod 0 procent året før. Varehusene inkluderer i undersøgelsen Bilka, Coop, Fleggaard og IKEA. Også forbrugerelektronikmarkedernes netsalg er gået frem, mens onlinebutikkerne og kategorien øvrige er gået tilbage.
Der blev sidste år solgt 475.000 fladskærme i Danmark. Undersøgelsen er foretaget blandt 2.116 danskere.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter