Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk Erhverv går imod forslag fra Coop og Dansk Industri

Foto: detailfolk.dk



Monday den 21 February 2022 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Et forslag om at vende ordningen med tilbudsaviser på hovedet bakkes op af både Coop og DI. Men i Dansk Erhverv siger de nej tak.

Lidt efter lidt forsvinder reklamerne fra danskernes postkasser, fordi flere af de store butikskæder hellere vil skrue op for den digitale markedsføring.

Et af de seneste eksempler er discountkæden Lidl, som ikke længere vil sende tilbudsaviser rundt til 162.500 husstande i København.

Står det til Coop, Dansk Industri og en rækker andre organisationer bør mængden af reklamer være endnu mindre. I et brev til regeringen har de foreslået, at forbrugerne fremover skal tilvælge reklamer. Det skriver flere medier på baggrund af en historie fra Ritzau.

På den måde lægges der op til at vende den nuværende ordning på hovedet, hvor forbrugerne aktivt skal framelde sig de husstandsomdelte reklamer.

- Det er både godt for miljøet og det giver danskerne mere kontrol over deres egen postkasse, skriver Dansk Industri i et opslag på Facebook.

Afsenderne til brevet er Dansk Industri, Coop, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Naturfredningsforening og en stribe miljøorganisationer.

Møder modstand

Flere steder møder forslaget dog modstand. Det gælder blandt andet hos Dansk Erhverv, hvor man advarer om store konsekvenser for det lokale handelsliv.

- En ja tak-ordning er efter vores vurdering i strid med EU-retten. Og derudover vil den også få store negative konsekvenser for både det lokale butiksliv og lokalaviserne, siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.

- Det er især uden for de store byer, at danskerne fortsat bruger trykte reklamer flittigt, og det giver de mindre butikker, særligt i den pressede del af detailhandelen, som ikke er dagligvarehandelen, en effektiv kommunikationskanal. De får svært ved at forblive synlige, hvis de udelukkende skal markedsføre sig i online-markedsføringskanaler, hvor kampen om opmærksomheden er langt større, siger han.

Hos Grakom er erhvervsorganisation Grakom er den adm. direktør, Thomas Torp, særdeles klar i spyttet.

- Træk lige vejret og sæt jer ind i tingene. Der er tale om et ualmindeligt dårligt forslag. Det vil smadre distributionen af lokale ugeaviser, det skader sammenhængskraften i små lokalsamfund, det skader mindre lokale erhvervsdrivendes muligheder for at drive forretning, det koster arbejdspladser og det fører til at endnu flere markedsføringskroner havner i lommerne på techgiganterne, siger han.

LÆS OGSÅ: Stor beslutning i Lidl rammer københavnske forbrugere 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD