Dansk Erhverv går imod forslag fra Coop og Dansk Industri
Et forslag om at vende ordningen med tilbudsaviser på hovedet bakkes op af både Coop og DI. Men i Dansk Erhverv siger de nej tak.
Lidt efter lidt forsvinder reklamerne fra danskernes postkasser, fordi flere af de store butikskæder hellere vil skrue op for den digitale markedsføring.
Et af de seneste eksempler er discountkæden Lidl, som ikke længere vil sende tilbudsaviser rundt til 162.500 husstande i København.
Står det til Coop, Dansk Industri og en rækker andre organisationer bør mængden af reklamer være endnu mindre. I et brev til regeringen har de foreslået, at forbrugerne fremover skal tilvælge reklamer. Det skriver flere medier på baggrund af en historie fra Ritzau.
På den måde lægges der op til at vende den nuværende ordning på hovedet, hvor forbrugerne aktivt skal framelde sig de husstandsomdelte reklamer.
- Det er både godt for miljøet og det giver danskerne mere kontrol over deres egen postkasse, skriver Dansk Industri i et opslag på Facebook.
Afsenderne til brevet er Dansk Industri, Coop, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Naturfredningsforening og en stribe miljøorganisationer.
Møder modstand
Flere steder møder forslaget dog modstand. Det gælder blandt andet hos Dansk Erhverv, hvor man advarer om store konsekvenser for det lokale handelsliv.
- En ja tak-ordning er efter vores vurdering i strid med EU-retten. Og derudover vil den også få store negative konsekvenser for både det lokale butiksliv og lokalaviserne, siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.
- Det er især uden for de store byer, at danskerne fortsat bruger trykte reklamer flittigt, og det giver de mindre butikker, særligt i den pressede del af detailhandelen, som ikke er dagligvarehandelen, en effektiv kommunikationskanal. De får svært ved at forblive synlige, hvis de udelukkende skal markedsføre sig i online-markedsføringskanaler, hvor kampen om opmærksomheden er langt større, siger han.
Hos Grakom er erhvervsorganisation Grakom er den adm. direktør, Thomas Torp, særdeles klar i spyttet.
- Træk lige vejret og sæt jer ind i tingene. Der er tale om et ualmindeligt dårligt forslag. Det vil smadre distributionen af lokale ugeaviser, det skader sammenhængskraften i små lokalsamfund, det skader mindre lokale erhvervsdrivendes muligheder for at drive forretning, det koster arbejdspladser og det fører til at endnu flere markedsføringskroner havner i lommerne på techgiganterne, siger han.
LÆS OGSÅ: Stor beslutning i Lidl rammer københavnske forbrugere
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter