Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Lidl går fra Vestre Landsret med en stor sejr under armen

Denne kampagne fra 2017 endte med at sende Lidl ud i en længere armlægning. Foto: Lidl.




Friday den 18 February 2022 kl. 09:55 af: Kristian Holgersen

Discountkæden Lidl har nu fået blåstemplet en kampagne af Vestre Landsret, som vakte opsigt for fire år siden. 

Fire års armlægning mellem Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Lidl er faldet ud til discountkædens fordel efter en afgørelse i Vestre Landsret.

Sagen handler om annoncer fra 2017, hvor kendte dagligvarer fra eksempelvis Heinz og Taffel stilles side om side med langt billigere alternativer fra Lidls egne mærker. Overskriften lød: Valget er dit.

Ifølge MLDK flugter det ikke med markedsføringsloven, fordi kampagnen lukrerer på kendte mærkevarer. Den opfattelse delte Sø- og Handelsretten, som i 2019 dømte Lidl for tre ud af fem forhold.

Men Landsretten endte med at give Lidl medhold hele vejen rundt.

- Vi er glade for, at Vestre Landsret har givet os fuldt ud medhold i alle sagens punkter, og at retten har fastslået, at kampagnen var en reklame, som er helt i overensstemmelse med alle gældende nationale og internationale markedsføringsregler, siger Rasmus Pape i en pressemeddelelse. Han er indkøbsdirektør i Lidl.

- Det betyder, at Lidl fortsat og som hidtil kan give kunderne valget mellem stærke mærkevarer og Lidls egne stærke mærker. Vi overvejer hele tiden, hvilke kampagner vi gerne vil vise til danskerne, og måske tager vi Valget er dit-kampagnen op igen, siger Rasmus Pape.

Hos MLDK er de skuffede over dommen fra Vestre Landsret, fortæller en overrasket direktør til BT.

- Vi var tilfredse med Sø- og Handelsrettens afgørelse og er derfor helt uenige i Vestre Landsrets frifindelse. Vi mener fortsat, at Lidls kampagne miskrediterede mærkevaren og var vildledende til skade for forbrugerne. Nu har retten talt, og så vil jeg få læst dommen, siger Niels Jensen til avisen.

LÆS OGSÅ: Stor beslutning i Lidl rammer københavnske forbrugere



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD