Lidl går fra Vestre Landsret med en stor sejr under armen
Discountkæden Lidl har nu fået blåstemplet en kampagne af Vestre Landsret, som vakte opsigt for fire år siden.
Fire års armlægning mellem Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Lidl er faldet ud til discountkædens fordel efter en afgørelse i Vestre Landsret.
Sagen handler om annoncer fra 2017, hvor kendte dagligvarer fra eksempelvis Heinz og Taffel stilles side om side med langt billigere alternativer fra Lidls egne mærker. Overskriften lød: Valget er dit.
Ifølge MLDK flugter det ikke med markedsføringsloven, fordi kampagnen lukrerer på kendte mærkevarer. Den opfattelse delte Sø- og Handelsretten, som i 2019 dømte Lidl for tre ud af fem forhold.
Men Landsretten endte med at give Lidl medhold hele vejen rundt.
- Vi er glade for, at Vestre Landsret har givet os fuldt ud medhold i alle sagens punkter, og at retten har fastslået, at kampagnen var en reklame, som er helt i overensstemmelse med alle gældende nationale og internationale markedsføringsregler, siger Rasmus Pape i en pressemeddelelse. Han er indkøbsdirektør i Lidl.
- Det betyder, at Lidl fortsat og som hidtil kan give kunderne valget mellem stærke mærkevarer og Lidls egne stærke mærker. Vi overvejer hele tiden, hvilke kampagner vi gerne vil vise til danskerne, og måske tager vi Valget er dit-kampagnen op igen, siger Rasmus Pape.
Hos MLDK er de skuffede over dommen fra Vestre Landsret, fortæller en overrasket direktør til BT.
- Vi var tilfredse med Sø- og Handelsrettens afgørelse og er derfor helt uenige i Vestre Landsrets frifindelse. Vi mener fortsat, at Lidls kampagne miskrediterede mærkevaren og var vildledende til skade for forbrugerne. Nu har retten talt, og så vil jeg få læst dommen, siger Niels Jensen til avisen.
LÆS OGSÅ: Stor beslutning i Lidl rammer københavnske forbrugere
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter