Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Skævvridning: Regeringens hjælpepakke vil øge butiksdøden i bymidterne"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Bilka betaler millioner i bøde for “skæve reklamer”

Foto: Dansk Supermarked Group



Torsdag den 23 april 2020 kl. 10:15 af: Kristian Holgersen

- Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre, siger indkøbsdirektør fra Bilka, som har accepteret en større millionbøde.

Varehuskæden Bilka har gennem en periode været på kant med markedsføringsloven og tager nu imod en bøde på tre millioner kroner.

Det skriver Forbrugerombudsmanden og Salling Group i to pressemeddelelser.

Forbrugerombudsmanden meldte Salling Group til politiet i 2019 for at markedsføre flere non food-varer - cykler, grill og støvsugere - med besparelser, som ikke var reelle.

Eksempelvis blev grillene af mærket Char-broil over en periode på næsten et år, fra 2018 til 2019, markedsført i tilbudsaviserne med besparelser på over 50 procent i kombinationer med forskelligt grill-tilbehør.

- Det er desværre ikke første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man naturligvis ikke. Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at et tilbud er bedre, end det er, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Bilka erkender fejl

Siden foråret 2019 har Bilka talt med Forbrugerombudsmanden om tolkningen af markedsføringsloven, og det har fået varehuskæden til ændre prisstrukturen på enkelte nonfood-varer.

Samtidig erkender Bilka, at markedsføringen af tilbuddene på grill i 2018 og 2019 var “skæv”.

- Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning, siger Henrik Schmidt i en pressemeddelelse. Han er indkøbsdirektør for nonfood i Bilka.

- Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre. Derfor iværksatte vi allerede i efteråret et gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer, så vi sikrede en efterlevelse af Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, fortsætter han

LÆS OGSÅ: Bilka sænker priserne på flere tusinde varer



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD