Bilka betaler millioner i bøde for “skæve reklamer”
- Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre, siger indkøbsdirektør fra Bilka, som har accepteret en større millionbøde.
Varehuskæden Bilka har gennem en periode været på kant med markedsføringsloven og tager nu imod en bøde på tre millioner kroner.
Det skriver Forbrugerombudsmanden og Salling Group i to pressemeddelelser.
Forbrugerombudsmanden meldte Salling Group til politiet i 2019 for at markedsføre flere non food-varer - cykler, grill og støvsugere - med besparelser, som ikke var reelle.
Eksempelvis blev grillene af mærket Char-broil over en periode på næsten et år, fra 2018 til 2019, markedsført i tilbudsaviserne med besparelser på over 50 procent i kombinationer med forskelligt grill-tilbehør.
- Det er desværre ikke første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man naturligvis ikke. Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at et tilbud er bedre, end det er, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Bilka erkender fejl
Siden foråret 2019 har Bilka talt med Forbrugerombudsmanden om tolkningen af markedsføringsloven, og det har fået varehuskæden til ændre prisstrukturen på enkelte nonfood-varer.
Samtidig erkender Bilka, at markedsføringen af tilbuddene på grill i 2018 og 2019 var “skæv”.
- Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning, siger Henrik Schmidt i en pressemeddelelse. Han er indkøbsdirektør for nonfood i Bilka.
- Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre. Derfor iværksatte vi allerede i efteråret et gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer, så vi sikrede en efterlevelse af Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, fortsætter han
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter