Dårlig service i detail går to veje
Hos Dansk Erhverv mener man, at kunderne har et medansvar for, at butikkerne kan levere en god service.
Det er ikke kun ekspedienterne i de danske butikker, der kan klandres for at levere dårlig service.
Det mener markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen, der i et blogindlæg på detailfolk.dk opfordrer kunderne til at se indad.
Hen over sommeren har detailfolk.dk og flere andre medier skrevet om, at serviceniveauet i de danske butikker er for ringe.
LÆS OGSÅ: Eksperter: For ringe service i danske butikker
Lone Rasmussen medgiver, at serviceniveauet sikkert kan blive bedre i flere butikker, men hun påpeger samtidig, at forbrugerne har ændret præferencer og går efter billige discountvarer, og det har en konsekvens.
- I en discountbutik er der ikke individuel rådgivning og god tid til at vejlede den enkelte kunde. Til gengæld for det mere skrabede koncept, får man ønsket om billige priser opfyldt, skriver Lone Rasmussen blandt andet i sin blog.
Man får, hvad man betaler for
Hun mener derfor, at forbrugerne selv har et ansvar for at lægge deres indkøb i de butikker, hvor de kan få individuel rådgivning, hvis det altså er det, de går efter.
- Danske forbrugere er både benhårde tilbudsjægere og samtidig blandt de mest troløse i Europa. De går ikke af vejen for at bruge lang tid på at få rådgivning hos en dygtig ekspedient for at gå hjem og købe varen på nettet, hvis de kan spare lidt penge på det. Problemet er bare, at butikkerne ikke kan leve af det, skriver Lone Rasmussen.
Samtidig mener hun også, at kunderne selv har et ansvar for, at der opretholdes en god tone i butikken.
- Vi danskere er ikke kendt for at være særlig høflige – og det gælder heller ikke når vi handler. Fra vores medlemmer hører vi, at den aggressive og uhøflige tone er stigende problem, og at der bliver talt grimmere til personalet i Danmark end i Norge og Sverige, skriver markedschefen blandt andet i sin blog.
Læs hele Lone Rasmussens blogindlæg her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter