Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Afgørelse: I disse tilfælde er forsvundne returvarer kundens ansvar

Foto: morguefile.com



Fredag den 22 september 2017 kl. 09:30 af: Kristian Holgersen - 0

Netbutikkerne har ikke nødvendigvis pligt til at erstatte forsvundne returvarer, viser en principiel afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.

Hvis en forbruger ikke har fulgt de nøjagtige anvisninger for at sende varer retur, så har butikkerne ikke ansvaret, hvis noget går galt.

Det er konklusionen i en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside.

I den konkrete sag havde en forbruger flere gange byttet sin defekte mobiltelefon. Men da han sendte telefonen tilbage fjerde gang for at få pengene tilbage, brugte han en gammel returlabel, selvom butikken allerede havde sendt en ny.

Undervejs til butikken forsvandt telefonen, men kunden har ikke krav på erstatning, vurderer Forbrugerklagenævnet.

- Det er netbutikkens ansvar, hvis den har aftalt med forbrugeren, at købet kan hæves, og varen så ved et hændeligt uheld forsvinder under transporten, siger chefkonsulent i Område for Forbrugerklager i Nævnenes Hus, Thomas Faust Ryborg.

- Forbrugeren risikerer dog at hænge på ansvaret, hvis det er forbrugerens egen skyld, at varen forsvinder. I den her sag har nævnet vurderet, at forbrugeren selv var medvirkende til, at mobiltelefonen forsvandt, fordi han brugte en returlabel fra en tidligere reklamation, fortsætter han.

Ved returneringer uden fejl eller mangler, så er det helt og holdent forbrugerens ansvar, hvis der sker uregelmæssigheder under transporten, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Få et overblik over reglerne for returnering her.

LÆS OGSÅ: Købt brugt - her er returreglerne



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD