Afgørelse: I disse tilfælde er forsvundne returvarer kundens ansvar
Netbutikkerne har ikke nødvendigvis pligt til at erstatte forsvundne returvarer, viser en principiel afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.
Hvis en forbruger ikke har fulgt de nøjagtige anvisninger for at sende varer retur, så har butikkerne ikke ansvaret, hvis noget går galt.
Det er konklusionen i en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside.
I den konkrete sag havde en forbruger flere gange byttet sin defekte mobiltelefon. Men da han sendte telefonen tilbage fjerde gang for at få pengene tilbage, brugte han en gammel returlabel, selvom butikken allerede havde sendt en ny.
Undervejs til butikken forsvandt telefonen, men kunden har ikke krav på erstatning, vurderer Forbrugerklagenævnet.
- Det er netbutikkens ansvar, hvis den har aftalt med forbrugeren, at købet kan hæves, og varen så ved et hændeligt uheld forsvinder under transporten, siger chefkonsulent i Område for Forbrugerklager i Nævnenes Hus, Thomas Faust Ryborg.
- Forbrugeren risikerer dog at hænge på ansvaret, hvis det er forbrugerens egen skyld, at varen forsvinder. I den her sag har nævnet vurderet, at forbrugeren selv var medvirkende til, at mobiltelefonen forsvandt, fordi han brugte en returlabel fra en tidligere reklamation, fortsætter han.
Ved returneringer uden fejl eller mangler, så er det helt og holdent forbrugerens ansvar, hvis der sker uregelmæssigheder under transporten, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Få et overblik over reglerne for returnering her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter