Forbrugerrådet: Illums Bolighus har vildledt forbrugerne
En særlig tekst på kvitteringen for varerne, som blev solgt ved brandudsalget i Illums Bolighus, har fået kritik af Forbrugerrådet.
Når man afholder brandudsalg, må der ikke være tvivl om forbrugernes rettigheder i forhold til at returnere varen, hvis der er noget i vejen med den udover de forventede brand- og røgskader. Men det skabte Illums Bolighus ved sit nyligt afholdte brandudsalg. Det mener Forbrugerrådet, skriver Metroxpress.
For to uger siden var Illums Bolighus ramt af en stor brand. Og derfor har bolighuset afholdt et brandudsalg for at komme af med de varer, som blandt andet har været skadet af røg. På kvitteringerne, som kunderne fik for deres køb, stod der 'købt som beset'.
Kan ikke tage generelt forbehold
Men det er et problem, vurderer seniorjurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda. Langt de fleste kunder vil nemlig tro, at de dermed opgiver reklamationsretten.
- Jeg mener, at når Illums Bolighus skriver 'købt som beset' om de varer, som de solgte på brandudsalget, så vildleder de forbrugerne om deres retsstilling. En virksomhed som Illums Bolighus kan ikke bare tage et generelt forbehold 'købt som beset' - at uanset hvad varen må vise sig at have af fejl eller mangler i fremtiden, så kan du ikke komme og klage over det, fordi varen er 'købt som beset'. Det er ikke lovligt at lave sådan et vilkår, siger Tina Dhanda til Metroxpress.
Ville informere om skader
Reklamationsretten gælder over 2 år for alle varer, hvad end de er nye eller brugte, udstillingsmodeller eller købt på udsalg eller brandudsalg. Dog kan en kunde ikke komme og klage over brandgener fra varer, som er købt på brandudsalg.
Sofie Moll, der er marketingchef i Illums Bolighus, forklarer, at det aldrig var meningen at vildlede forbrugerne.
- Det har aldrig været vores intention at vildlede. Det har kun været vores intention at informere kunderne om, at varerne på brandudsalget kunne have lugtgener, siger hun til Metroxpress.
LÆS OGSÅ: Brandskader i Illums Bolighus for flere millioner
Læs hele artiklen på MetroXpressFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter