Så mange danskere returnerer brugt tøj til butikken
Særligt unge forbrugere finder på at levere brugt tøj tilbage, viser ny undersøgelse. Tricket snyder butikkerne for millioner.
Rigtig mange kan ikke stå for fristelsen og sender tøj tilbage til butikken, som de allerede har gået med. Blandt de unge forbrugere mellem 18-29 år indrømmer 15 procent at have lavet det trick inden for de sidste to år. For alle forbrugere er tallet 7 procent. Det viser en undersøgelse, Epinion har gennemført for Deloitte.
At forbrugerne gør brug af tricket for at få pengene tilbage og lidt luft i budgettet viser en uheldig udvikling, mener partner i Deloitte, Morten Steinmetz.
- Det er absolut bekymrende, at så mange forbrugere ser stort på almindelig god opførsel og etik. Handel med tøj er jo netop baseret på tilliden til, at man ikke afleverer tøjet tilbage, hvis man reelt har taget det i brug. Det er sådan set grundlaget for, at man overhovedet har en returret, udtaler han i en pressemeddelelse.
Værst for netbutikkerne
Gennem de sidste to år har landets tøjbutikker taget brugt tøj retur mindst 300.000 gange, ifølge undersøgelsen. Og det koster branchen millioner.
- Særligt på internettet bliver butiksejerne ekstra hårdt ramt. Netbutikkerne er nemlig forpligtet til at tage varer retur, mens de fysiske butikker kan nægte det, hvis varen er brugt, siger Morten Steinmetz og fortsætter:
- Uanset hvortil varen returneres, er der dog ingen tvivl om, at de brugte varer koster butiksejerne penge, fordi de i mange tilfælde ikke kan sælges videre.
Holder branchen tilbage
De mange returvarer er således med til at sætte den i forvejen trængte tøjbranche under ekstra pres. Ifølge Deloittes Modeanalyse 2016 har blot 38 pct. af de danske modebutikker generet stabile overskud i løbet af de seneste tre år.
- Ifølge de seneste regnskabstal er hver fjerde fysiske tøjbutik i risikozonen for konkurs. Blandt e-handelsvirksomhederne er historien stort set den samme. De har godt nok fået mere forretning, men har stadig svært ved at tjene penge. Op mod 40 pct. af dem har røde tal på bundlinjen, hvilket selvsagt er en uholdbar situation, siger Morten Steinmetz.
LÆS OGSÅ: Netbutikker tvinges til at tage brugte varer retur
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter