Forbrugerrådet lodret uenig i sag om brugte returvarer
De danske netbutikker må bare leve med, at deres varer bliver returneret efter brug, mener Forbrugerrådet, som ikke synes problemet er stort.
Når en kunde køber en kjole online, går til fest i den for dernæst at sende den tilbage til netbutikken og bede om pengene til bage, så taber netbutikken penge. For selvom netbutikken godt må lade være med at give hele beløbet retur, så har butikken dernæst et nyt problem. Den skal forsøge at sælge kjolen brugt.
Den problematik har interesseorganisationerne Dansk Erhverv og FDIH sat fokus på de seneste dage. Men det har ikke fået Forbrugerrådet til at ændre mening. De synes stadig, at loven, der regulerer området, fungerer udmærket. Det skriver DR.
- Dansk Erhverv overdriver problemet. Vi får ingen klager fra forbrugerne på området, og der er altså andre områder, hvor det knaser langt mere mellem forbrugere og handlende, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk til DR.
Ikke et stort problem
Dansk Erhverv og FDIH hævder, at netbutikkerne bliver tvunget til at hæve priserne, fordi de mister penge på de brugte varer, de får retur, som de ikke kan sælge. Men det er ikke et reelt problem, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.
- De butikker, der må hæve priserne, fordi de ikke kan finde ud af at sælge brugte varer, taber konkurrencen til dem, der kan tilpasse sig reglerne. Så det vil markedsmekanismerne forhindre, siger Vagn Jelsøe og understreger, at det ville være godt for samfundet, hvis flere butikker begyndte at sælge brugte varer.
Hver syvende har gjort det
En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mere end hver syvende dansker har købt en vare i en netbutik, taget den i brug og dernæst returneret den.
- Det er især unge under 30 år, der benytter sig af at sende de brugte varer retur. 23 procent af danskerne under 30 år, har prøvet at returnere en vare, som de ellers havde taget i brug. For de 30-39 årige er tallet 18 procent, mens 9 procent over 60 år har benyttet sig af muligheden, skriver Dansk Erhverv i forbindelse med deres undersøgelse.
- Alt tyder på, at der er en bevægelse mod, at det bliver ok at købe en vare, bruge den og returnere den. Det er butikkerne, der står tilbage med regningen, og det er ikke rimeligt, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.
LÆS OGSÅ: Netbutikker tvinges til at tage brugte varer retur
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter