8 trin til den gode indkøbsoplevelse
For at konkurrere med nethandlen må de fysiske butikker blive bedre til at underholde kunden. Se her hvordan.
Det er både muligt at planlægge og kontrollere den gode kundeoplevelse. Og det skal butikkerne i høj grad være bedre til for at kunne konkurrere med internethandlen. Det forklarer Anders Bjerring Høier, der er adjunkt på Copenhagen Business Academy.
Han er en af tovholderne på Retail Reinvented – et netværksprojekt i dansk detailhandel, som fokuserer på detailhandlens udfordringer. Bag projektet står blandt andre Dansk Erhverv, Coop, IBM og Copenhagen Business Academy.
- I vores foreløbige arbejde med de studerendes feltobservationer (field-researches) og vores øvrige studier, har vi indkredset 8 hovedområder på kunderejsen, som vi mener detailhandlen skal fokusere særlig meget på, når indkøbsoplevelsen skal kortlægges og udvikles, skriver Anders Bjerring Høier i et indlæg på Retail Reinventeds hjemmeside.
De otte områder er: Butiksindretning, sanserne, reglen om peak-end, retail-tainment, læring, det personlige salg, omnichannel og tressure hunt.
De otte områder forklares således:
1) Butiksindretning: Her skal man gøre brug af æstetik, eskapisme, storytelling og nudging.
2) Smagssansen: Tag alle sanserne i brug. Både smagssansen, synssansen, høresansen, lugtesansen og følesansen.
3) Peak-end-reglen: Ud af en samlet oplevelse husker vi mennesker kun det mest ekstreme (positivt og negativt) samt episodens afslutning.
4) Retailtainment: Kommercielt designede overreaskelser eller underholdning, der giver kunden et brud i sin hverdag.
5) Læring: Oplevelser, hvor kunden lærer noget nyt.
6) Det personlige salg: Medarbejderens rolle skal ikke længere være leverandør af standardiseret kundeservice. I stedet skal medarbejderen være udvikler af kundeoplevelser.
7) Omnichannel: Det skal være muligt for kunden at shoppe via flere kanaler.
8) Treasure hunt: Stor rotation af varer, som er tilgængelige i kort tid øger kundens begejstring for produktet.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Danskerne lever med elendig kundeservice
Læs hele artiklen på RetailreinventedFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter