Ekspert: Algoritmer kommer til at ændre detailhandlen
Stemmestyrede indkøbssystemer kommer i højere grad til at bestemme, hvad vi køber. Det overflødiggør traditionel markedsføring, vurderer ekspert.
Algoritmer har i mange år domineret, hvilke netbutikker der kommer frem i Googlesøgninger. Men de kommer til at dominere detailbranchen langt mere fremover. Det forklarer fremtidsforsker Mark Curtis fra det digitale designfirma Fjord til Finans.
Algoritmerne betyder, at den traditionelle markedsføring kommer til at ændre sig drastisk. Han nævner Amazons stemmestyrede indkøbsassistent Alexa som eksempel.
- På et par år har vi accepteret det som en normal måde at købe ind på. Min kollega fortalte mig om sin søn på syv år, som manglede batterier til sin Xbox-controller og bad Alexa om at købe nogle. De kom næste dag, og det var Amazons eget mærke, fortæller Mark Curtis.
Befriet for valg
Googles stemmeassistent Siri fungerer på samme måde. Og forbrugerne kommer i fremtiden til at overlade mange beslutninger til den slags indkøbere.
Mark Curtis understreger, at mange forbrugere vil se det som en fordel, fordi de skal træffe færre valg. Til gengæld bliver det meget svært for detailbranchen at nå forbrugerne på samme måde som i dag, hvor man eksempelvis hyrer George Clooney til at gøre opmærksom på sit brand via reklamer.
Navne bliver vigtigere
I stedet bliver det vigtigt, at kunderne kan huske ens navn, for det er det navn, de skal huske, når de bestiller varer, så algoritmen ikke træffer valget.
Han regner også med, at der kommer til at dukke en lang række algoritmer op, som kunderne selv kan detailstyre, i stedet for de nuværende der primært arbejder i Google og Amazons interesse.
LÆS OGSÅ: Analyse-institut kårer de bedste detailkoncepter i 2017
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter