Ekspert: Derfor vil Føtex være blandt vinderne i dagligvarekrigen
Mens Føtex runder et skarpt hjørne i antallet af butikker, får kædens markante discount-satsning positive ord med på vejen.
Midt i den hårde konkurrence på dagligvaremarkedet gør Føtex nu klar til at markere åbningen af sin butik nummer 100. Det skriver Dansk Supermarked i en pressemeddelelse.
Den nye butik slår torsdag dørene op for de første kunder i den nye Aarhus-bydel Cest Byen - altså i selvsamme by, hvor den første Føtex så dagens lys tilbage i 1960.
- Butik nummer 100 er en vigtig milepæl for føtex. Vi har virkelig set frem til at åbne butikken, der ligger i et særdeles attraktivt område og har hylderne fyldt med lækre varer og convenience-produkter, som vi ved, kunderne efterspørger, siger Thor Jørgensen, direktør i føtex.
Der er tale om en Føtex Food, hvor sortimentet fokuserer på fødevarer og convenience.
Satsning på lave priser gør forskellen
Det skarpe hjørne i antallet af butikker bliver nået på et tidspunkt, hvor konkurrencen på dagligvaremarkedet er ekstraordinær hård. Men ifølge en ekspert har Føtex fået overhånden, fordi kæden har valgt at sænke prisen på over 2000 varer.
- Føtex er absolut på fremtidens vinderhold i dagligvarebranchen, bl.a. fordi kæden bruger enorme summer på at sætte priserne ned på en masse basisvarer, siger Henning Bahr til Berlingske Business. Han er dagligvareekspert og administrerende direktør af Retail Institute Scandinavia.
- At sænke priserne på 2.000 dagligvarer i løbet af kun fire måneder er vanvittigt dyrt. Men det er også vanvittigt rigtige og nødvendige investeringer for at fremtidssikre Føtex’ fødevarekoncept, så kunderne kan lægge lidt flere kroner i Føtex frem for at gå i lavprisbutikker, fortsætter han til avisen.
Lave priser er ikke et valg
Satsningen på at nedsætte priserne blev lanceret i august og vil koste Dansk Supermarked en samlet investering på 250 millioner kroner, kunne Finans afsløre.
Blandt andet er stykprisen på frugt sænket med 20 procent, mens prisen på en bakke 400 grams hakket oksekød er gået fra 31,95 kroner til 26,50 kroner.
- Supermarkeder skal simpelthen være relevante på prisen, ellers har de ingen rolle i dagligdagen. Derfor lancerer vi nu en massiv investering i at sænke priserne. Vi har i forvejen et bredt udvalg af kvalitetsvarer i føtex, og det fortsætter vi med at styrke. Nu forener vi det samtidig med de allerbedste priser, sagde Thor Jørgensen dengang i en pressemeddelelse. .
Meny lancerede tidligere på på året et lignende priskoncept med navnet Discount Match.
LÆS OGSÅ: Facebook-storm: Flere tusind kunder reagerer på Føtex-reklame
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter