10 bud fra ny rapport om dansk e-handel
Om 'Dansk E-handel 2015'
’Dansk E-handel’ er den årligt tilbagevendende og toneangivende analyse af e-handelsmarkedet i Danmark. Den har været gennemført siden 2007 og bygger på interviews med 5.000 respondenter og tal fra 15.000 webshops. Dansk E-handel 2015-undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Yougov for Dibs Payment Services.
Kilde: Dibs Payment Services
Det er ikke længere kun pengepungen, der dikterer danskernes online-køb, fremgår det af rapporten ’Dansk e-handel 2015’.
I forlængelse af artiklen ’Udenlandsk e-handel er det nye grænsehandel’ bringer redaktionen her det, som Dibs Payment Services, der står bag den dugfriske rapport ’Dansk e-handel 2015’, betegner som ’de 10 bud’:
E-handel i Danmark når nye højder • E-handel er vokset imponerende 41% over de sidste 3 år og 8% siden sidste år: Danskerne køber nu for DKK 58,7 mia. om året på nettet, men vi er stadig langt bagefter Norge (DKK 63,2 mia.) og Sverige (DKK 71,7 mia).
…men lavere priser sender forbrugere til udenlandske webshops • Dansk e-handel kunne være endnu større: 59% af danskerne som handler hos udenlandske webshops, handler der for at spare penge. » Nettet gør det lettere for kunderne at spare eksempelvis moms og afgifter, og det kalder derfor på større politisk opmærksomhed. Udenlandsk e-handel er på mange måder at regne for ’det nye grænsehandel’, siger Henriette Høyer, Sales Manager i Dibs Payment Services, der står bag analysen, der baserer sig på svar fra i alt 5.000 respondenter interviewet af Yougov.
Mobilshopping når fuldstændigt usete højder – småbørnsfamilier leder an • 4 ud af 10 onlinekunder siger, at de nu har handlet via en mobil enhed inden for de seneste tre måneder - næsten en fordobling på bare tre år (90% stigning). Penetrationsgraden hos de 25-34-årige er forventeligt høj (58%), men den er overraskende nok størst hos småbørnsfamilierne: Her har hele 69% handlet via smartphone eller tablet indenfor de sidste seks måneder.
…og de ældre er også med • Næsten hver femte ældre køber nu ind på nettet med mobil eller tablet. Tallet er ikke kun højere end hidtil, men er også i stærkere vækst end noget andet segment.
Danskerne bruger flere penge på rejser end noget andet - kombineret • 50% af danskernes forbrug over nettet går nu til rejserelaterede køb som flybilletter, hoteller, togtransport etc. Varekøb udgør 36%, mens medierelaterede køb kun udgør 6%. Analysen fremhæver flere interessante kønsmæssige forskelle i danskernes forbrugsmønster: Eksempelvis er andelen af storforbrugere af tøj & sko dobbelt så stor blandt kvinder (6%) som mænd (3%), men faktisk endnu større i aldersgruppen 35-44 år (8%).
Der er nu flere danskere, der abonnerer på film end musik online • Danskerne har for alvor taget film-streaming til sig: 1 ud af 3 abonnerer nu på tjenester som HBO og NetFlix, og det er særligt småbørnsfamilierne, der ser med. Overraskende nok har kun 14% af danskerne musikabonnement - vi er langt bagud ift. nordmændene (28%) og svenskerne (29%). »En forklaring på hvorfor musiktjenesterne er så meget stærkere i Sverige og Norge er formodentligt, at begge lande har indenlandske spillere (Spotify i Sverige og Wimp i Norge), som gør at disse udbydere modtager mere opmærksomhed i deres respektive hjemlande«, udtaler Henriette Høyer.
Rygterne om bogens død er stærkt overdrevne • Trods bebudelser om det trykte medies undergang er salget af trykte bøger over nettet ikke faldet så meget som forventet. Særligt de 35-44-årige danskere med højere indkomster beholder bøgerne på hylden, og 51% forventer samme eller højere forbrug af trykte bøger. De 55-65-årige forventer dog at købe færre fysiske bøger i fremtiden.
Magisk grænse nær: Næsten hver anden bruger nu MobilePay • Danskerne har i massiv grad taget Danske Banks mobile betalingssystem til sig, og det kommer frontløberne til gode: Flere webshops der tog MobilePay Online til sig fra start, kan allerede nu melde om en decideret øget indtjening ift. før. »Det er et klart eksempel på, hvordan det er muligt for webshops at øge deres konvertering betydeligt blot ved at tænke i nye baner og følge med i udviklingen«, ifølge Henriette Høyer.
Convenience is King • Det er ikke længere kun pengepungen, der dikterer danskernes online-køb: For første gang køber flere danskerne nu ind over nettet, fordi de sparer tid, og det er nemt (67%), hvor kun 56% finder det vigtigst med lavere priser. Bekvemmelighed forklarer endvidere, hvorfor flere nu tyer til mobil, når indkøbene skal gøres: »Mobilen var nærmest«, lød det fra 67% af danskerne ift. spørgsmålet om, hvorfor de valgte at købe ind via smartphone.
Småbørnsfamilierne vil have mad til døren • Serviceydelser hvor du får sendt dagligvarer til døren, vinder indpas særligt hos familier med små børn: Knap hver ottende danske småbørnsfamilie (13%) bestiller nu dagligvarer over nettet. Holistisk set er det dog kun 5% af befolkningen, der gør brug af dagligvaretjenester, og her er vi langt bag Sverige, hvor 9% allerede benytter muligheden.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter