Dansk Erhverv: Mindsk uens barrierer ved e-handel
Den stigende e-handel over landegrænser betyder, at danske internetbutikker får unfair konkurrence, hvis reglerne på området ikke bliver harmoniseret i EU.
Danskernes e-handel over grænserne har mange ligheder med den klassiske grænsehandel i fysiske butikker i blandt andet Tyskland, og e-handlen over grænserne er en stor udfordring for detailhandlen og for dansk økonomi.
Det fremhæver Dansk Erhverv, der mener, at danske virksomheder går glip af omsætning, at arbejdspladser forlader landet, og at statskassen går glip af provenu fra moms, skatter og afgifter.
- I takt med at e-handlen over grænserne vokser, bliver det vigtigt at sikre, at alle betaler korrekt moms, hvis danske butikker i fremtiden skal kunne drive e-handel på samme vilkår som deres konkurrenter i udlandet, skriver markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft i en kommentar til, at den danske e-handel fortsat er i fremgang.
Behov for harmonisering
Som detailfolk.dk skrev for nylig, viser FDIH's e-handelsanalyse for første halvår af 2015 en markant vækst i e-handlen, der i 2015 vil vokse med over 20 procent - og dermed nå et samlet salg på 90 milliarder kroner. Det er i så fald ny rekord.
E-handlen tager altså stadig markedsandele fra de fysiske butikker, men den teknologiske udvikling betyder, at e-handel og traditionelle salgskanaler smelter sammen i store dele af detailhandelen i form af omnichannel.
LÆS OGSÅ: Dansk nethandel: Sådan foregår den enorme udvikling
Meget stor forskel inden for EU
EU-Kommissionen ønsker med sit forslag til en strategi for det digitale indre marked fra maj at styrke e-handlen og at gøre det lettere at handle digitalt over grænserne i Europa.
- EU-Kommissionens mål er prisværdigt, men vi må gribe et digitalt indre marked rigtigt an fra starten. Vi må mindske de barrierer, netbutikker møder, hvis de vil sælge i udlandet, og vi må harmonisere uens forbrugerregler i de 28 EU-lande, lyder det fra Dansk Erhverv.
Henrik Hyltoft fremhæver, at salg over grænserne i et EU med 28 lande og næsten lige så mange sprog, store geografiske afstande og kulturforskelle giver udfordringer og omkostninger, der kan gøre det svært at drive en rentabel forretning.
- Og det er nu en gang forudsætningen for, at e-handlen kan fungere, siger markedsdirektøren.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter