Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk Erhverv: Mindsk uens barrierer ved e-handel

Foto: detailfolk.dk



Friday den 4 September 2015 kl. 15:26 af: Søren Duran Duus

Den stigende e-handel over landegrænser betyder, at danske internetbutikker får unfair konkurrence, hvis reglerne på området ikke bliver harmoniseret i EU.

Danskernes e-handel over grænserne har mange ligheder med den klassiske grænsehandel i fysiske butikker i blandt andet Tyskland, og e-handlen over grænserne er en stor udfordring for detailhandlen og for dansk økonomi.

Det fremhæver Dansk Erhverv, der mener, at danske virksomheder går glip af omsætning, at arbejdspladser forlader landet, og at statskassen går glip af provenu fra moms, skatter og afgifter.

- I takt med at e-handlen over grænserne vokser, bliver det vigtigt at sikre, at alle betaler korrekt moms, hvis danske butikker i fremtiden skal kunne drive e-handel på samme vilkår som deres konkurrenter i udlandet, skriver markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft i en kommentar til, at den danske e-handel fortsat er i fremgang.

Behov for harmonisering

Som detailfolk.dk skrev for nylig, viser FDIH's e-handelsanalyse for første halvår af 2015 en markant vækst i e-handlen, der i 2015 vil vokse med over 20 procent - og dermed nå et samlet salg på 90 milliarder kroner. Det er i så fald ny rekord.

E-handlen tager altså stadig markedsandele fra de fysiske butikker, men den teknologiske udvikling betyder, at e-handel og traditionelle salgskanaler smelter sammen i store dele af detailhandelen i form af omnichannel.

LÆS OGSÅ: Dansk nethandel: Sådan foregår den enorme udvikling

Meget stor forskel inden for EU

EU-Kommissionen ønsker med sit forslag til en strategi for det digitale indre marked fra maj at styrke e-handlen og at gøre det lettere at handle digitalt over grænserne i Europa.

- EU-Kommissionens mål er prisværdigt, men vi må gribe et digitalt indre marked rigtigt an fra starten. Vi må mindske de barrierer, netbutikker møder, hvis de vil sælge i udlandet, og vi må harmonisere uens forbrugerregler i de 28 EU-lande, lyder det fra Dansk Erhverv.

Henrik Hyltoft fremhæver, at salg over grænserne i et EU med 28 lande og næsten lige så mange sprog, store geografiske afstande og kulturforskelle giver udfordringer og omkostninger, der kan gøre det svært at drive en rentabel forretning.

- Og det er nu en gang forudsætningen for, at e-handlen kan fungere, siger markedsdirektøren.

LÆS OGSÅ: Danske internetbutikker får ny direktør



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD