Varehuskæde måtte rette ind: Flere virksomheder har fået brev fra vagthund
De populære klik og hent-koncepter kan være befængt med tvivlsom markedsføringsskik, lyder det fra vagthund.
En strøm af klager fra forbrugere - som har fået trukket penge for en vare, før den er afsendt eller udleveret - er gennem de senere år tikket ind hos Forbrugerombudsmanden.
Som udgangspunkt skal varer fra netbutikker være udleveret til et fragtfirma eller kunden selv gennem et klik og hent-koncept, før netbutikken må tage betaling. Ellers kan det være i strid med god markedsføringsskik.
Men sådan foregår handlerne ikke altid. Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse sendt orienteringsbreve ud til 17 virksomheder, hvor reglerne på området bliver gennemgået.
Forbrugerombudsmanden peger også på en sag med en stor varehuskæde. De havde oplyst, at systemerne var indrettet på en måde, så pengene blev trukket på kundernes konto senest 24 timer efter et køb. Det gjaldt i tilfælde, hvor varerne blev sendt fra de enkelte varehuses lagre, eller hvis kunden havde valgt klik og hent.
Varehuskæden - som ikke bliver navngivet af Forbrugerombudsmanden - har siden ændret praksis.
- Når vi handler på nettet, skal vi som udgangspunkt først betale for vores varer, når virksomheden sender dem, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
- Ellers er det forudbetaling, og det er der jo en risiko ved. Varerne kan fx være i restordre eller helt udsolgt, ligesom sælger kan gå konkurs eller af andre årsager blive forhindret i at sende varerne, fortsætter hun.
LÆS OGSÅ: Sæson for pakke-kaos: Butikker har ansvar for korrekt leveringTilføj
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter