Anmelder store tøjbutikker for vildledende markedsføring
Flere tøjbutikker kalder varer for bæredygtige, selvom dokumentationen ikke er på plads, lyder anklage. Butikkerne afviser vildledning.
Bæredygtighed er en af tidens varmeste emner. Det gælder også i tøjbranchen, hvor mange brands og butikker har gjort en mere grøn og miljøvenlig profil til en del af markedsføringen.
Men når en butik kalder en vare for bæredygtig, så kan det i visse tilfælde være en sandhed med modifikationer.
Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, hvor man netop har anmeldt en række tøjbutikker på nettet til Forbrugerombudsmanden for misvisende brug af bæredygtighed i markedsføringen.
Forbrugerrådet Tænk har gennemgået tøjbutikkerne med hjælp fra rådgivningsfirmaet Secondhand First. De har fundet en udbredt brug af ordet bæredygtig - til gengæld mangler der ofte informationer om produkternes cyklus.
- Vi må på baggrund af vores gennemgang af de her websider sige, at der er lidt det vilde vesten over disse anprisninger på ”bæredygtigt” tøj, som bliver brugt hos tøjforhandlerne, siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, i en pressemeddelelse.
- Forbrugerne har brug for faktuelle oplysninger, så de ikke bliver vildledt af udokumenterede påstande om bæredygtighed, ellers mister vi tilliden til både tøjbranchen, og hvad vi selv kan gøre for den bæredygtige udvikling, siger Anja Philip.
Hjælper kunderne med grønnere valg
De pågældende tøjbutikker, som Forbrugerrådet Tænk har anmeldt, er Boozt, Miinto, Stylepit, The Founded og Zalando.
Til dagbladet Politiken afviser tøjbutikkerne anklagerne om bedvidst vildledning og de understreger, at de er imod såkaldt greenwashing af produkter.
Bæredygtihedhedschefen fra Zalando mener, at man kan hjælpe kunderne ved at bruge bæredygtighed i beskrivelserne af tøj, mens man hos Miinto nu er opmærksom på definitionen af bæredygtighed.
- Vi forbyder fra nu af butikkerne at bruge ordet bæredygtig i deres opslag, indtil det er opklaret, hvordan det må bruges, siger Konrad Kierklo, adm. direktør i Miinto, til Politiken.
LÆS OGSÅ: Millioner af nye kunder vælter ind hos modegigant: - Exceptionelt
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter