Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Anmelder store tøjbutikker for vildledende markedsføring

Foto: Colourbox



Tuesday den 11 May 2021 kl. 11:05 af: Kristian Holgersen

Flere tøjbutikker kalder varer for bæredygtige, selvom dokumentationen ikke er på plads, lyder anklage. Butikkerne afviser vildledning.

Bæredygtighed er en af tidens varmeste emner. Det gælder også i tøjbranchen, hvor mange brands og butikker har gjort en mere grøn og miljøvenlig profil til en del af markedsføringen.

Men når en butik kalder en vare for bæredygtig, så kan det i visse tilfælde være en sandhed med modifikationer.

Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, hvor man netop har anmeldt en række tøjbutikker på nettet til Forbrugerombudsmanden for misvisende brug af bæredygtighed i markedsføringen.

Forbrugerrådet Tænk har gennemgået tøjbutikkerne med hjælp fra rådgivningsfirmaet Secondhand First. De har fundet en udbredt brug af ordet bæredygtig - til gengæld mangler der ofte informationer om produkternes cyklus.

- Vi må på baggrund af vores gennemgang af de her websider sige, at der er lidt det vilde vesten over disse anprisninger på ”bæredygtigt” tøj, som bliver brugt hos tøjforhandlerne, siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, i en pressemeddelelse.

- Forbrugerne har brug for faktuelle oplysninger, så de ikke bliver vildledt af udokumenterede påstande om bæredygtighed, ellers mister vi tilliden til både tøjbranchen, og hvad vi selv kan gøre for den bæredygtige udvikling, siger Anja Philip.

Hjælper kunderne med grønnere valg

De pågældende tøjbutikker, som Forbrugerrådet Tænk har anmeldt, er Boozt, Miinto, Stylepit, The Founded og Zalando. 

Til dagbladet Politiken afviser tøjbutikkerne anklagerne om bedvidst vildledning og de understreger, at de er imod såkaldt greenwashing af produkter.

Bæredygtihedhedschefen fra Zalando mener, at man kan hjælpe kunderne ved at bruge bæredygtighed i beskrivelserne af tøj, mens man hos Miinto nu er opmærksom på definitionen af bæredygtighed.

- Vi forbyder fra nu af butikkerne at bruge ordet bæredygtig i deres opslag, indtil det er opklaret, hvordan det må bruges, siger Konrad Kierklo, adm. direktør i Miinto, til Politiken.

LÆS OGSÅ: Millioner af nye kunder vælter ind hos modegigant: - Exceptionelt



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD