Dansk modekæde: Færre kunder koster op mod 60 mio. i omsætning
MESSAGE A/S
Primær drift (t.kr)
2020: 3.500
2019: 8.108
2018: 11.166
Årets resultat (t.kr)
2020: 2.000
2019: 5.466
2018: 8.074
Omsætningen bliver ikke lagt frem
Forventninger til 2021
- Det forventes, at Covid-19-pandemien vil få en negativ indvirkning på koncernens og selskabets økonomiske udvikling igen i 2021.
- Det vurderes dog, at der er foretaget de optimeringer, der gør, at koncernen kan komme endnu bedre igennem 2021.
Kilde: Message A/S, Årsrapport 2020.
De mest dystre scenarier ved coronakrisens start blev afværget i modekæde, som kommer bedre i mål end ventet. Men ikke uden tab.
I modekæden Message, som har 28 fysiske butikker i Danmark og Norge, var der lagt i kakkelovnen til et rigtig godt 2020.
De første måneder af året forløb endda bedre end ventet, men så begyndte meldingerne om en galoperende smitte med coronavirus efterhånden at tikke ind. Hvordan den del af historien udviklede sig, er alle vist med på.
På grund af de efterfølgende tvangslukninger og restriktioner i detailhandlen måtte Message opgive sin oprindelige målsætning.
- Som følge af tvangslukninger og manglende kundetrafik i de fysiske butikker, afledt af covid19-restriktioner, har koncernen tabt omsætning i niveauet 50-60 millioner kroner, fremgår det af årsrapporten for 2020.
Trods de svære vilkår lykkedes det alligevel for modekæden at holde de røde tal for døren. Bundlinjen lyder på nøjagtig to millioner kroner - mere end en halvering i forhold til året før.
- Uagtet at årets oprindelige forventninger ikke er blevet indfriet, er det lykkedes at opnå et resultat for året, som langt overstiger forventningerne ved pandemiens indtræden, skriver ledelsen i årsrapporten og fortsætter:
- En væsentlig årsag til det realiserede resultat har været virksomhedens kultur og især indstilling hos alle medarbejdere, som i en udfordrende tid på alle måder har udvist fleksibilitet, dedikation og vilje.
Flere dele af forretningen trækker op
At Message har kunnet bogføre et overskud på to millioner kroner for 2020, når detailhandlen har været så presset af coronakrisen, skyldes i høj grad salget på nettet.
- Aktiviteterne har i høj grad været båret af salg via egne digitale kanaler samt salg til større e-commerce aktører, fremgår det af årsrapporten.
Samtidig bliver wholesale-delen af forretningen fremhævet som en faktor.
- Wholesale-aktiviteterne har realiseret positiv udvikling i aktivitet og indtjening. Dette kan i stort omfang tilskrives en styrket position for mbyM og Global Funk (tøjmærker, red.) hos eksterne samarbejdspartnere samt en fortsat udvikling af stærke samarbejdsrelationer med betydende online-aktører på eksportmarkederne, skriver ledelsen i årsrapporten.
Message startede i 1980 under navnet Fais Jeans - først seks år efter blev det nuværende navn taget i brug. I 1997 begyndte modevirksomheden, som har hovedkvarter i Hjørring, at åbne sine egne butikker.
LÆS OGSÅ: Svigtende butikssalg sender modebrand ud i konkurs
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Mangeårig modedirektør kan endelig sætte navn på sin afløser
Modebrand melder om massiv vækst: - Vi blev født i finanskrisen
Advarer om farlig forskelsbehandling: Juleøl giver kompensation - ikke vintertøj
Hårde odds: Tøjbutikker tjener færre penge for hver medarbejder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter