Varegruppe vokser med 30 procent i Irma
Det hører til sjældenhederne, at en varegruppe vokser så hurtigt, som det er tilfældet her, lyder status fra Irma.
Irma oplever en kødfri bølge skylle ind over butikkerne i øjeblikket.
En opgørelse fra den sjællandske dagligvarekæde viser, at salget af plantebaseret mad steg med 31 procent i 2020. Og turen er ikke slut endnu, for i år ventes væksten at blive på 50 procent.
Så stor en stigning i efterspørgslen fra kunderne er ikke hverdagskost. Ifølge Irma har en varegruppe ikke vokset så meget, siden økologien fik sit store gennembrud.
- For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år, siger Rikke Wolff. Hun er konstitueret kædedirektør i Irma.
Salget er nu så stort, at Irma skruer op for udvalget. Det sker blandt andet med oprettelsen af varegruppen KlimaMad og et samarbejde med producenten Hanegal om en række kødfri retter.
- I den kommende tid vil udvalget vokse. Sammen med kundernes stigende interesse for det plantebaserede køkken og stadig flere nye kvalitetsprodukter, vil salget stige på samme måde, som vi tidligere har oplevet det med økologien, siger konceptchef Anette Christensen.
I Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” er udvalget udvidet firedoblet til over 200 forskellige varer.
LÆS OGSÅ: Kampagner fordobler salget af varer fra små producenter i Irma
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter