Telenor er blevet politianmeldt
Markedsføringslovens § 12a og § 3
- Når virksomheder markedsfører tilbud rettet mod forbrugere, skal forbrugerne, jf. markedsføringslovens § 12a, have bestemte oplysninger, blandt andet oplysninger om varens eller ydelsens væsentligste karakteristika.
- Virksomheden må, jf. markedsføringslovens § 3, ikke udelade væsentlige informationer, der er egnet til at vildlede forbrugerne.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
Telenor har et klart problem, mener forbrugerombudsmanden, som derfor politianmelder det store teleselskab.
Som detailfolk.dk skrev i november, har forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, politianmeldt Imerco, fordi hun mener, at isenkræmmer-kæden har overtrådt markedsføringsloven, hvilket Imercos administrerende direktør, Frederik Brønnum, straks erkendte.
LÆS MERE I: Derfor er Imerco blevet politianmeldt
Nu oplyser forbrugerombudsmanden, at hun politianmelder teleselskabet Telenor for ikke at have oplyst mindsteprisen i sin markedsføring af et mobiltilbud – og derved vildlede i markedsføring.
Forbrugerombudsmanden forklarer sin politianmeldelse således - og henviser til Markedsføringslovens § 12a og § 3 (se faktaboks):
- Telenor annoncerede i perioden fra den 8. april til den 13. maj 2015 for, at forbrugerne kunne få en Samsung Galaxy S6 Edge til en bestemt pris, hvis de samtidigt tegnede et abonnement på seks måneder hos teleselskabet. I annoncer, der blev vist på forbrugernes tablet eller mobiltelefon, oplyste Telenor om:
- prisen på mobiltelefonen
- det gebyr, forbrugerne skulle betale for at oprette abonnementet
- udbetalingen
- hvad abonnementet kostede hver måned
Men Telenor oplyste ikke forbrugerne om den samlede pris (mindsteprisen) for hele bindingsperioden, påpeger forbrugerombudsmanden.
LÆS OGSÅ: Telenor udnævner ny topchef
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Telenor har overtrådt markedsføringsloven ved ikke at oplyse forbrugerne om den samlede mindstepris.
- Telenor har oplyst til forbrugerombudsmanden, at de manglende oplysninger skyldtes en teknisk fejl, hvorfor mindsteprisen kun manglede på tablet- og mobilversioner, men fremgik korrekt i deres øvrige markedsføring, skriver forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Og forklarer:
- Forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter