Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Telenor er blevet politianmeldt

Foto: detailfolk.dk



Markedsføringslovens § 12a og § 3

- Når virksomheder markedsfører tilbud rettet mod forbrugere, skal forbrugerne, jf. markedsføringslovens § 12a, have bestemte oplysninger, blandt andet oplysninger om varens eller ydelsens væsentligste karakteristika.

- Virksomheden må, jf. markedsføringslovens § 3, ikke udelade væsentlige informationer, der er egnet til at vildlede forbrugerne.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Monday den 14 December 2015 kl. 11:33 af: Søren Duran Duus

Telenor har et klart problem, mener forbrugerombudsmanden, som derfor politianmelder det store teleselskab.

Som detailfolk.dk skrev i november, har forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, politianmeldt Imerco, fordi hun mener, at isenkræmmer-kæden har overtrådt markedsføringsloven, hvilket Imercos administrerende direktør, Frederik Brønnum, straks erkendte.

LÆS MERE I: Derfor er Imerco blevet politianmeldt

Nu oplyser forbrugerombudsmanden, at hun politianmelder teleselskabet Telenor for ikke at have oplyst mindsteprisen i sin markedsføring af et mobiltilbud – og derved vildlede i markedsføring.

Forbrugerombudsmanden forklarer sin politianmeldelse således - og henviser til Markedsføringslovens § 12a og § 3 (se faktaboks):

- Telenor annoncerede i perioden fra den 8. april til den 13. maj 2015 for, at forbrugerne kunne få en Samsung Galaxy S6 Edge til en bestemt pris, hvis de samtidigt tegnede et abonnement på seks måneder hos teleselskabet. I annoncer, der blev vist på forbrugernes tablet eller mobiltelefon, oplyste Telenor om:

  • prisen på mobiltelefonen
  • det gebyr, forbrugerne skulle betale for at oprette abonnementet
  • udbetalingen
  • hvad abonnementet kostede hver måned

Men Telenor oplyste ikke forbrugerne om den samlede pris (mindsteprisen) for hele bindingsperioden, påpeger forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ: Telenor udnævner ny topchef

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Telenor har overtrådt markedsføringsloven ved ikke at oplyse forbrugerne om den samlede mindstepris.

- Telenor har oplyst til forbrugerombudsmanden, at de manglende oplysninger skyldtes en teknisk fejl, hvorfor mindsteprisen kun manglede på tablet- og mobilversioner, men fremgik korrekt i deres øvrige markedsføring, skriver forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Og forklarer:

- Forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven.

LÆS OGSÅ: Telenor og Telia dropper fusion



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD