Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Store tøjkæder finder løsning på salgshæmmende problem

Foto: detailfolk.dk



Monday den 15 May 2023 kl. 10:06 af: Kristian Holgersen

Med hjælp fra kunstig intelligens vil modekoncernen Kaufmann både styrke salget og spare arbejdstid.

Hvert år lancerer modekoncernen Kaufmann, som har kæderne Quint, Kaufmann og Axel, mere end 8.000 nye produkter på nettet.

Tidligere kunne varebeskrivelserne godt halte lidt efter, så derfor får Kaufmann nu hjælp fra en tilpasset chatrobot. Det sker i samarbejde med konsulenthuset Impact.

Chatrobotten kan skrive standardinformation om varerne, som Kaufmanns personale kan bygge videre på. Beskrivelserne bliver sendt ud på tre sprog og ni domæner.

- Vi har høje forventninger til, hvad Chat GPT (chatrobotten, red.) kan betyde for omsætningen de kommende år, siger Dennis Sørensen, ansvarlig for e-commerce hos Kaufmann, i en pressemeddelelse.

- Før i tiden kunne nye produkter nemt ligge online i tre-fire uger uden beskrivelse, hvilket selvsagt var dårligt for salget. Nu sikrer vi, at alle enheder har en beskrivende tekst, så snart de lander på vores lager, og samtidig sparer vi rigtig meget arbejdstid. Så det vil helt klart kunne ses på bundlinjen, siger han.

Sparer tid

I øjeblikket bruger Kaufmann omkring tre minutter på at skrive produkttekster. Fremover forventer Dennis Sørensen at kunne spare i alt 12.000 minutter med hjælp fra chatrobotten.

- Kunder, der handler online, forventer i dag detaljerede produktbeskrivelser på samtlige varer, så det er ganske enkelt et must, hvis vil vi stå stærkt i konkurrencen mod andre brands i modebranchen, siger Dennis Sørensen

Chatrobotten er bygget ind i virksomhedens Product Information Management-system (PIM).

Når en ny vare kommer på lager, indføres varedata automatisk i PIM. Herefter præsenteres redaktøren for en udfyldt produkttekst, der bruges som afsæt til at lave inspirerende og fyldestgørende produkttekster.

Væksten er tilbage

Efter et par år med faldende omsætning og beskedne resultater på bundlinjen er Axel Kaufmann ApS slået ind på vækstsporet igen.

I regnskabsperioden, som strækker sig over 1.oktober 2021 til 30. september 2022, voksede omsætningen med 25 procent - også selvom en enkelt butik måtte lukke ned undervejs.

Ledelsen peger på ophævelsen af corona-sanktionerne som den væsentligste årsag til fremgangen.

- Omsætningen er dermed tilbage på niveauet før covid-19-pandemien, og det realiserede driftsresultat lever op til ledelsens forventninger, skriver ledelsen i årsrapporten.


AXEL KAUFMANN ApS

Selskabet står bag 18 Kaufmann-butikker, 16 Quint-butikker og to Axel-butikker.

Nettoomsætning
2021/22: 495.485
2020/21: 396.338
2019/20: 434.51

Primær drift
2021/22: 23.634
2020/21: -19.997
2019/29: -25.611

Årets resultat
2021/22: 22.476
2020/21: 4.046
2019/29: -1.885

Kilde: AXEL KAUFMANN ApS, Årsrapport for tiden 1. oktober 2021 -
30. september 2022


LÆS OGSÅ: Vellykket strategi og lukning af ikonisk butik styrker modehus



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD