Stor butikskæde finder vejen til salgsvækst på svært bogmarked
Direktøren for landets største boghandler beklager, at kolleger i branchen har haft et svært år. Selv kan hun notere et højere salg.
På et tidspunkt, hvor det er svært at lange mange bøger over disken, formår Danmarks største boghandler alligevel at skabe en lille fremgang i salget.
I 2018 steg omsætningen i Bog & Idé-kæden med lige omkring én procent til cirka 1 milliard kroner. Det fremgår af en pressemeddelelse og en Finans-artikel.
- Vi kan blandt andet se, at vi har haft vækst inden for skønlitteratur og børnebøger i 2018. Fra forlagene ved vi, at det er der ikke mange, der har kunnet mønstre, siger Marianne Lyngby Pedersen til Finans. Hun er Indeks Retails administrerende direktør.
Bog & idé har 125 butikker over hele landet, mens Boghandleren har 14 butikker.
Beklager udvikling
Ser vi på omsætningen for bøger i den samlede detailhandel, så er der tale om en nedgang på 5,4 procent fra 2017 til 2018. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Indeks Retail har været inde at finde.
- Vi er da kede af, at kolleger i branchen har haft det rigtigt svært i 2018 med et stort fald i omsætningen, siger Marianne Lyngby Pedersen i pressemeddelelsen.
- Samtidig må vi glæde os over, at vores markedsandel er steget - vi ser det som et tegn på styrke, når vi kan tage markedsandele i et marked, som falder, fortsætter hun.
Lokal forankring
At Indeks Retail sælger mere, selvom markedet er på vej i den modsatte retning, bliver forklaret med en “solid, lokal forankring, der går hånd i hånd med et stærkt og vedholdende markedsføringstryk - ikke mindst på nettet”.
- Web og de fysiske butikker går hånd i hånd, siger Marianne Lyngby Pedersen.
Blandt andet valgte 56 procent af de handlende på netbutikken at bruge konceptet “klik og hent,” hvor de selv henter varerne i deres lokale Bog & idé-butik og derfor bevarer kontakten til den fysiske del af virksomheden.
- Vores mål er hele tiden at aktivere vores landsdækkende kæde med centrale lagre over 100 steder i Danmark, og at vi på den måde har nærhed og hastighed til slutkunden, uddyber hun.
Sidste år voksede salget på nettet med 130 procent, og den udvikling fortsætter i det nye år, fremgår det af pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Et værn mod Amazon: Boghandlerkæde lancerer ny gaveshop
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter