Sociale medier kan skade ansattes erstatningssag
Advokat råder syge og skadelidte til at overveje brugen af sociale medier. Det sker i forbindelse med en aktuel sag med PFA.
For både arbejdsgivere og ansatte kan en ny sag få stor betydning, da den ifølge advokat Litten Posselt Olsen fra Erstatningsgruppen er af principiel karakter.
Advokaten reagerer på en artikel i Berlingske Business for nylig, hvor avisen skriver, at PFA fra den ene dag til den anden stoppede med at udbetale erstatning til person, der ellers ifølge lægeerklæringer er uarbejdsdygtig.
Begrundelsen er seks Facebook-billeder der var lagt online.
Derfor råder advokat Litten Posselt Olsen nu syge og skadelidte til at overveje brugen af sociale medier.
- Det er ikke noget nyt, at forsikringsselskaber i nogle tilfælde overvåger deres kunders færden på de sociale medier. Tidligere har der især været fokus på, at det kan være svært at få indboforsikringen til at dække, hvis man har meldt ud på Facebook, at man er bortrejst, men det er ikke den eneste sammenhæng, hvor man bør overveje brugen af sociale medier, påpeger Litten Posselt Olsen fra Erstatningsgruppen, der er en del af Advodan.
LÆS OGSÅ: Pas på brug af sociale medier - og overvej dette
Seks billeder på Facebook
I den aktuelle sag har PFA stoppet udbetalingen af erstatning for nedsat erhvervsevne til en patient, som flere læger har erklæret uarbejdsdygtig på grund af depression og risiko for selvmord.
Forud for dette havde PFA på Facebook fundet seks fotos fra to forskellige ferierejser, og i afgørelsen blev det - med henvisning til de seks fotos - blandt andet fremhævet, at den pågældende person fremstod veltrænet, smilende og indgik i sociale aktiviteter, skriver Berlingske Business.
- Sagen vedrører ikke en af vores klienter, men den er interessant, fordi den er af principiel karakter, forklarer Litten Posselt Olsen.
Ifølge advokaten er det ’et meget tyndt grundlag at træffe en sådan afgørelse på’.
- Et foto viser et øjebliksbillede og bør ikke kunne bruges som grundlag for at vurdere en persons psykisk helbredstilstand, skriver Litten Posselt Olsen i en pressemeddelelse.
Og uddyber:
- Det er jo en helt naturlig adfærd at forsøge at se nogenlunde oplagt og smilende ud på fotos, og det behøver ikke betyde noget for, hvordan ens psykiske tilstand i øvrigt er. Det er rigtigt ærgerligt, at man er nødt til at tænke på den slags, men man skal altså være klar over, at billeder og lignende kan blive tolket til forsikringsselskabernes fordel.
LÆS OGSÅ: Chefen kontrollerer ansattes brug af sociale medier
Tænk dig godt om på sociale medier
Derfor råder advokaten syge og skadelidte borgere, der enten er i gang med en erstatningssag eller allerede har fået tilkendt erstatning, til at overveje, hvilke billeder de lægger op på Facebook.
- I den forbindelse skal man naturligvis også være opmærksom på, om andre ’tagger’ en på deres billeder, eller alternativt indstille sin Facebook-profil, så man får billeder, hvorpå man er tagget, til gennemsyn, før de vises på Facebook, siger Litten Posselt Olsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter