Chefen kontrollerer ansattes brug af sociale medier
Afstemning
Der er sket en stigning i antallet af ledere, der kontrollerer de ansattes gøren og laden på de sociale medier, viser nye tal.
Et par klik og så er man opdateret med, hvad der sker i den sociale omgangskreds på Facebook eller Twitter. Det er blevet normalt for mange danskere at logge ind på deres Facebook- eller Twitterprofiler i løbet af dagen - også selvom de er på arbejde.
Det har også fået flere virksomheder til at føre kontrol med de ansattes brug af sociale medier i arbejdstiden. Tæt på hver tredje leder har fundet det nødvendigt at sætte grænser for eller føre kontrol med medarbejdernes brug af sociale medier. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analysebureauet YouGov og baseret på svar fra 1.594 ledere.
Lederne har lavet den samme undersøgelse siden 2010, og andelen af ledere, der har fundet det nødvendigt at kontrollere brugen af sociale medier i arbejdstiden, er vokset støt.
- For rigtig mange ledere og medarbejdere anno 2014 er sociale medier blevet en naturlig del af hverdagen både i relation til private og jobrelaterede gøremål, og langt de fleste kan sagtens administrere at passe deres arbejde på pligtopfyldende vis, selvom de i dagens løb er på Facebook eller Twitter, siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen, i en udtalelse.
Sociale medier kræver ledelse
Hun understrege, at den store udbredelse af de sociale medier kræver ledelse.
- Det er således en god idé, at lederne giver medarbejderne klar besked om, hvad der er fornuftige færdselsregler på de sociale medier, siger Helle Bruun Madsen
Ifølge undersøgelsen er det især tidsforbruget, som nogle ansatte kan have svært ved at administrere. Fire ud af fem af de ledere, der angiver, at det er nødvendig med kontrol, anfører "for stort tidsforbrug" som årsag. Derudover er der også problemer med medarbejdere, der ytrer sig negativt om virksomheden eller på anden vis bruger de sociale medier som platform til at komme ud med frustrationer om arbejdet.
LÆS OGSÅ: Detailansatte afreagerer på Facebook
Hver niende leder har oplevet, at en medarbejders brug af sociale medier ligefrem har fået ansættelsesretlige konsekvenser i form af en påtale eller en advarsel.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter