Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Chefen kontrollerer ansattes brug af sociale medier

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Er det ok, at chefen kontrollerer og sætter grænser for de ansattes brug af sociale medier i arbejdstiden?

Ja, det er helt i orden med kontrol og grænser
 
I visse tilfælde kan det være ok
 
Nej, medarbejdernes brug af sociale medier er en privat sag
 
Friday den 21 March 2014 kl. 10:39 af: Freja Thorbech

Der er sket en stigning i antallet af ledere, der kontrollerer de ansattes gøren og laden på de sociale medier, viser nye tal.

Et par klik og så er man opdateret med, hvad der sker i den sociale omgangskreds på Facebook eller Twitter. Det er blevet normalt for mange danskere at logge ind på deres Facebook- eller Twitterprofiler i løbet af dagen - også selvom de er på arbejde.

Det har også fået flere virksomheder til at føre kontrol med de ansattes brug af sociale medier i arbejdstiden. Tæt på hver tredje leder har fundet det nødvendigt at sætte grænser for eller føre kontrol med medarbejdernes brug af sociale medier. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analysebureauet YouGov og baseret på svar fra 1.594 ledere.

Lederne har lavet den samme undersøgelse siden 2010, og andelen af ledere, der har fundet det nødvendigt at kontrollere brugen af sociale medier i arbejdstiden, er vokset støt.

- For rigtig mange ledere og medarbejdere anno 2014 er sociale medier blevet en naturlig del af hverdagen både i relation til private og jobrelaterede gøremål, og langt de fleste kan sagtens administrere at passe deres arbejde på pligtopfyldende vis, selvom de i dagens løb er på Facebook eller Twitter, siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen, i en udtalelse.

Sociale medier kræver ledelse

Hun understrege, at den store udbredelse af de sociale medier kræver ledelse.

- Det er således en god idé, at lederne giver medarbejderne klar besked om, hvad der er fornuftige færdselsregler på de sociale medier, siger Helle Bruun Madsen

Ifølge undersøgelsen er det især tidsforbruget, som nogle ansatte kan have svært ved at administrere. Fire ud af fem af de ledere, der angiver, at det er nødvendig med kontrol, anfører "for stort tidsforbrug" som årsag. Derudover er der også problemer med medarbejdere, der ytrer sig negativt om virksomheden eller på anden vis bruger de sociale medier som platform til at komme ud med frustrationer om arbejdet.

LÆS OGSÅ: Detailansatte afreagerer på Facebook

Hver niende leder har oplevet, at en medarbejders brug af sociale medier ligefrem har fået ansættelsesretlige konsekvenser i form af en påtale eller en advarsel.

LÆS OGSÅ: Brok på Facebook kan koste dig jobbet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD