Sociale medier bruges flittigt ved køb af julegaver
En ny undersøgelse fra Deloitte viser, at overraskende mange forbrugere bruger de sociale medier, når de skal købe julegaver.
En undersøgelse fra Deloitte viser, at rigtig mange forbrugere orienterer sig på sociale medier som Facebook og Instagram for at tjekke priser og læse andre brugeres kommentarer, inden de køber julegaver. Faktisk drejer det sig om over halvdelen af de adspurgte. Det skriver Deloitte i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen er foretaget blandt 6500 personer i Danmark og en række andre europæiske lande. 760 personer i undersøgelsen er danske.
Vi søger mere på julegaver
37 procent af de adspurgte fortæller også, at de læser anbefalinger fra andre brugere.
- I dag spiller de sociale medier en afgørende rolle, når forbrugerne kaster deres kærlighed eller had på forskellige produkter. Et produkt, der hitter på de sociale medier kan blive en kæmpe salgssucces på ingen tid. Omvendt kan en shitstorm på de sociale medier være med til at lægge et produkt eller en hel virksomhed i graven, siger forbrugerekspert i Deloitte, Peter Mølkjær i pressemeddelelsen.
Ifølge Peter Mølkjær er julehandlen særligt eksponeret for trends og tendenser på de sociale medier:
- Når vi køber dagligvarer, vælger de fleste af os det, vi plejer at købe. Men når vi køber julegaver, er vi meget mere søgende i vores adfærd. Mange har jo svært ved at finde julegaver til familiemedlemmer, som har det meste i forvejen. Da er det netop, at man bruger de sociale medier for at finde nye ideer. Man vil vide, hvad der hitter lige nu, forklarer han.
Sådan bruges sociale medier
Ifølge Deloitte bruger danskerne de sociale medier således, når de skal købe julegaver:
53 procent tjekker priser
52 procent finder produkter
37 procent læser anbefalinger og kommentarer fra andre brugere
36 procent tjekker gaveønsker fra familie og venner
34 procent finder rabatter eller salgsinformation
12 procent skriver selv kommentarer eller gode råd til andre brugere
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter