Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sociale medier bruges flittigt ved køb af julegaver

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 14 December 2016 kl. 05:50 af: Lise Møller Schilder

En ny undersøgelse fra Deloitte viser, at overraskende mange forbrugere bruger de sociale medier, når de skal købe julegaver.

En undersøgelse fra Deloitte viser, at rigtig mange forbrugere orienterer sig på sociale medier som Facebook og Instagram for at tjekke priser og læse andre brugeres kommentarer, inden de køber julegaver. Faktisk drejer det sig om over halvdelen af de adspurgte. Det skriver Deloitte i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen er foretaget blandt 6500 personer i Danmark og en række andre europæiske lande. 760 personer i undersøgelsen er danske.

Vi søger mere på julegaver

37 procent af de adspurgte fortæller også, at de læser anbefalinger fra andre brugere.

- I dag spiller de sociale medier en afgørende rolle, når forbrugerne kaster deres kærlighed eller had på forskellige produkter. Et produkt, der hitter på de sociale medier kan blive en kæmpe salgssucces på ingen tid. Omvendt kan en shitstorm på de sociale medier være med til at lægge et produkt eller en hel virksomhed i graven, siger forbrugerekspert i Deloitte, Peter Mølkjær i pressemeddelelsen.

Ifølge Peter Mølkjær er julehandlen særligt eksponeret for trends og tendenser på de sociale medier:

- Når vi køber dagligvarer, vælger de fleste af os det, vi plejer at købe. Men når vi køber julegaver, er vi meget mere søgende i vores adfærd. Mange har jo svært ved at finde julegaver til familiemedlemmer, som har det meste i forvejen. Da er det netop, at man bruger de sociale medier for at finde nye ideer. Man vil vide, hvad der hitter lige nu, forklarer han. 

Sådan bruges sociale medier

Ifølge Deloitte bruger danskerne de sociale medier således, når de skal købe julegaver:

53 procent tjekker priser

52 procent finder produkter

37 procent læser anbefalinger og kommentarer fra andre brugere

36 procent tjekker gaveønsker fra familie og venner

34 procent finder rabatter eller salgsinformation

12 procent skriver selv kommentarer eller gode råd til andre brugere

LÆS OGSÅ: Eksperter: Sådan får du succes på sociale medier



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD