Flere og flere virksomheder satser på sociale medier
Andelen af små og mellemstore virksomheder, der i dag har en profil på ét eller flere sociale medier, vokser stadig. Se statistik.
Seks ud af ti af de små og mellemstore virksomheder har i dag en profil på ét eller flere sociale medier, og hver anden er til stede på Facebook.
Det viser en ny undersøgelse, som Eniro har foretaget blandt 1.500 virksomheder i Sverige og Danmark.
Måske ikke overraskende er Facebook det mest populære sociale medie i både Danmark og Sverige, hvor henholdsvis 47 og 51 procent af virksomhederne er til stede.
I Danmark, hvor det er fjerde år i træk, at undersøgelsen foretages, er andelen af SMV’er på Facebook steget med 10 procentpoint det seneste år. Undersøgelsen er ikke opdelt i brancher.
Næstmest populær er LinkedIn, men hvor det er 26 procent af de svenske virksomheder, der har en profil der, gælder det for hele 32 procent af de danske virksomheder, hvilket er en stigning på fem procentpoint i forhold til sidste år.
Svenskere mest vilde med Instagram
De svenske virksomheder fører omvendt, når det gælder Instagram, hvor dobbelt så mange svenske som danske virksomheder er til stede.
Også Twitter er mere populær blandt de svenske virksomheder, mens et medie, der det seneste år har fået massiv opmærksomhed, nemlig Snapchat, bruges af blot én procent af virksomhederne i både Danmark og Sverige.
- På den ene side sammenligner vi os jo ofte med Sverige, men som undersøgelsen viser, er der altså også forskelle mellem os. At så mange flere svenske end danske virksomheder er på Twitter, hænger nok sammen med, at kanalen er langt mere udbredt i Sverige, mens det her i Danmark stadig er et fåtal af de almindelige forbrugere, der er aktive der, siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark, i en pressemeddelelse.
Fakta: Små og mellemstore virksomheder på sociale medier:
- 47 pct. af de danske SMV’er har en profil på Facebook mod 51 pct. af de svenske
- 32 pct. af de danske SMV’er har en profil på LinkedIn mod 26 pct. af de svenske
- 9 pct. af de danske SMV’er har en profil på Instagram mod 18 pct. af de svenske
- 8 pct. af de danske SMV’er har en profil på Twitter mod 14 pct. af de svenske
- 60 pct. af de danske SMV’er på Facebook opdaterer ugentligt eller oftere mod 50 pct. af de svenske.
- 26 pct. af de danske SMV’er på Facebook bruger profilen til direkte kundedialog mod 22 pct. af de svenske.
- 2 pct. af de danske SMV’er på Facebook bruger profilen til rekruttering af nye medarbejdere mod 18 pct. af de svenske.
- 26 pct. af de danske SMV’er oplever det som en barriere for tilstedeværelse på sociale medier, at virksomhedens målgruppe er svær at ramme her. Det gælder for 21 pct. af de svenske SMV’er.
- 32 pct. af de danske SMV’er, der i dag er til stede på sociale medier, mener at virksomheden kunne få en gevinst af at øge tilstedeværelsen. Det samme mener 43 pct. af de svenske SMV’er på sociale medier.
LÆS OGSÅ: Virksomheder jubler over sociale medier
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter