SmartGuy meldt til politiet
Den danske onlinesucces er blevet politianmeldt for spam. Hos SmartGuy tager man anmeldelsen alvorligt og undersøger nu sagen.
Forbrugerombudsmanden har meldt den danske online modeforhandler SmartGuy til politiet for udsendelse af spam.
Det sker, efter 44 forbrugere har klaget til Forbrugerombudsmanden, fordi de har modtaget reklamer fra SmartGuy per mail eller sms, uden at de har givet samtykke til det. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- Det er op til forbrugerne selv, om de ønsker at modtage elektroniske reklamer fra en virksomhed eller ikke. Og det skal virksomhederne respektere. Derfor må en virksomhed ikke sende reklamer til forbrugerne uden deres samtykke, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i pressemeddelelsen.
Reklamer på trods af
SmartGuy sendte i forbindelse med fem forskellige kampagnebølger, der løb i perioden fra den 9. april 2013 til den 19. december 2013, elektroniske reklamer til forbrugerne.
En af teksterne lød:
- Gavekode på 100 kr. til dig! Du modtager denne mail, da det efterhånden er lang tid siden, at du har shoppet hos os. Derfor får du en værdikode på 100 DKK, som du kan shoppe for.
De elektroniske reklamer har fået 44 forbrugere til at klage, da de mener, at de havde frabedt sig reklamerne. Seks af klagerne kan ifølge Forbrugerombudsmanden dokumentere, at de har modtaget reklamerne fra SmartGuy, på trods af at de tydeligt havde frabedt sig det.
SmartGuy undersøger sagen
Hos SmartGuy tager man sagen dybt alvorligt, og man er netop nu igang med at undersøge de 44 klager.
- Vi mener ikke nødvendigvis, at vi har begået en fejl, men vi tager det til efterretning, siger adm. direktør Thomas Wandahl til detailfolk.dk.
Han fortæller, at SmartGuy har 2,5 millioner kunder, som man har modtaget samtykke fra, og det er dem, man gerne vil ramme med sin markedsføring.
- Vi vil absolut ikke ramme nogen, der ikke vil modtage mails fra os, og vi går nu igennem alle vores systemer og procedurer for at se, om der er begået en fejl, siger Thomas Wandahl og fortsætter:
- Har vi begået en fejl, er det selvfølgelig dybt beklageligt.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter