Webshop dømt for vildlende markedsføring
En webshop er blevet idømt en bøde på 60.000 kroner for vildledende markedsføring ved Byretten i Aalborg. Dommen er nu anket til Landsretten.
Kampagnen 'Hey Shoelover!' kan vise sig at blive en dyr affære for webshoppen Pointshop.
Byretten i Aalborg har idømt shoppen en bøde på 60.000 kroner for vildledende markedsføring. Pointshop har anket dommen til Vestre Landsret.
Det var Forbrugerombudsmanden, der i 2012 politianmeldte PointShop for kampagnen 'Hey Shoelover!'. I kampagnen blev forbrugeren med store skrifttyper lovet et gavekort på 200 kroner til en kendt skokædes hjemmesiden for den nette sum af 5 kroner.
LÆS OGSÅ: Bøde til dansk internetbutik for ulovlig markedsføring
Oplysningerne om, at de 5 kroner kun dækkede et 14 dages VIP-medlemsskab, og at der herefter automatisk blev trukket 270 kroner om måneden, hvis medlemskabet ikke blev opsagt, blev dog først givet nederst i teksten. Samtidig oplyste Pointshoppen tidligt i teksten, at forburgeren ikke bandt sig til noget, og at det var gratis at handle.
Vildledende mail
Også indehaveren af det domæne, der sendte e-mails til forbrugerne og ledte dem ind til kampagnen, har fået en bøde. Domæne-indehaveren tilhørte et såkaldt affiliate network, som det reklamebureau Pointshop havde kontrakt med, benyttede sig af.
I e-mailen blev forbrugerne ønsket tillykke med, at de lige havde sikret sig et gavekort på 200 kroner. Det har domæne-indehaveren erkendt var vildledende og har derfor betalt en bøde på 7.500 kroner.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter