Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

JYSK accepterer bøde på en halv million

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 21 February 2013 kl. 10:13 af: Freja Thorbech

JYSK accepterer nu en bøde fra forbrugerombudsmanden i en sag om vildledende priser i kædens tilbudsaviser.

En sag om vildende priser har nu fundet sin afslutning.

Det er Lars Larsens boligkæde JYSK, der har været i Forbrugerombudsmandens søgelys, fordi kæden annoncerede med førpriser og besparelser på boxmadrasser, som kunne vildlede kunderne.

Det har fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde kæden og samtidig indstille til politiet, at JYSK får en bøde på 500.000 kroner for vildledende markedsføring. Den bøde har JYSK nu accepteret.

LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmanden får lov til at udstede bøder

Boxmadrasser på tilbud

Sagens omdrejningspunkt er kædens tilbudsaviser fra andet halvår af 2011. Her fandt Forbrugerombudsmanden en række annoncer for boxmadrasser, der i op til halvdelen af de uger, der blev undersøgt, blev solgt til tilbudspris og med angivelse af besparelsesudsagn. Men det må man ikke, mener Forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ: Pas på med at overdrive rabatten

- En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne ”normalpris”. Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

En misforståelse

Hos JYSK forklarer man, at man har misforstået reglerne. Her var man af den opfattelse, at der var tale om kombinationstilbud, fordi boxmadrasserne i en del af ugerne blev solgt sammen med ben eller meder. Men den tolkning var Forbrugerombudsmanden ikke enig i, og derfor har kæden nu valgt at acceptere bøden og rette ind.  

- Vi er ærgerlige over, at vi har tolket retningslinjerne omkring kombinationstilbud anderledes end Forbrugerombudsmanden, og vi har tilrettet vores markedsføring, siger JYSKs kommunikationsdirektør Jonas Schrøder i en udtalelse.

LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmanden: stop vildledende fra-priser



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD