JYSK accepterer bøde på en halv million
JYSK accepterer nu en bøde fra forbrugerombudsmanden i en sag om vildledende priser i kædens tilbudsaviser.
En sag om vildende priser har nu fundet sin afslutning.
Det er Lars Larsens boligkæde JYSK, der har været i Forbrugerombudsmandens søgelys, fordi kæden annoncerede med førpriser og besparelser på boxmadrasser, som kunne vildlede kunderne.
Det har fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde kæden og samtidig indstille til politiet, at JYSK får en bøde på 500.000 kroner for vildledende markedsføring. Den bøde har JYSK nu accepteret.
LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmanden får lov til at udstede bøder
Boxmadrasser på tilbud
Sagens omdrejningspunkt er kædens tilbudsaviser fra andet halvår af 2011. Her fandt Forbrugerombudsmanden en række annoncer for boxmadrasser, der i op til halvdelen af de uger, der blev undersøgt, blev solgt til tilbudspris og med angivelse af besparelsesudsagn. Men det må man ikke, mener Forbrugerombudsmanden.
LÆS OGSÅ: Pas på med at overdrive rabatten
- En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne ”normalpris”. Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.
En misforståelse
Hos JYSK forklarer man, at man har misforstået reglerne. Her var man af den opfattelse, at der var tale om kombinationstilbud, fordi boxmadrasserne i en del af ugerne blev solgt sammen med ben eller meder. Men den tolkning var Forbrugerombudsmanden ikke enig i, og derfor har kæden nu valgt at acceptere bøden og rette ind.
- Vi er ærgerlige over, at vi har tolket retningslinjerne omkring kombinationstilbud anderledes end Forbrugerombudsmanden, og vi har tilrettet vores markedsføring, siger JYSKs kommunikationsdirektør Jonas Schrøder i en udtalelse.
LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmanden: stop vildledende fra-priser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter