Skousen skaber millionærer efter turnaround
- Vi har en meget utraditionel tilgang til at drive detailhandel, oplyser Skousen, hvor franchisetagere nu tjener over en million per butik.
Det går den rigtige vej for hvidevareforhandleren Skousen.
I 2011 blev den dengang konkursramte butikskæde overtaget af WhiteAway Group, som igangsatte en turnaround, der til stadighed kan aflæses på franchisetagernes bundlinje hver måned.
Det konkluderer administrerende direktør i Skousen, Jonas Dørken.
I gennemsnit kunne hver Skousen-franchisetager i 2015 notere over en million kroner på bundlinjen per butik. Hvor meget over millionen ønsker kæden dog ikke at oplyse.
LÆS OGSÅ: Skousen vil kæmpe mod elektronikgiganter i Norge
Den massive turnaround startede ved sammensætningen af et hold inhouse, som er specialister i at ’gøre mere med mindre’, som varetager al drift, marketing og udvikling af brandet.
- Vi har en meget utraditionel tilgang til det at drive detailhandel. For eksempel benytter vi os generelt ikke af dyre reklamebureauer og mediebureauer, ligesom vi ikke har regionschefer og distriktschefer osv., som man har i traditionel detail-regi.
- Vi arbejder i stedet med online kommunikation – også til franchisetagerne, påpeger den it-ingeniøruddannede Jonas Dørken i en meddelelse.
LÆS OGSÅ: Fra konkurs til millionoverskud: Skousen har vendt forretningen
Nethandlen er også en naturlig del af forretningsstrategien.
- Nethandlen er med til at trække kunder i vores butikker. Langt størstedelen af forbrugere, som er på udkig efter hvidevarer, researcher på nettet, men ønsker stadig den personlige rådgivning i butikkerne – og her har vi bare de bedste rådgivere rundt i vores butikker, lyder det selvsikkert fra den 35-årige Skousen-direktør Jonas Dørken.
Hård konkurrence
Om den hårde konkurrence på området inden for hvidevare siger Jonas Dørken:
- Mange af vores konkurrenter har setups, hvor forhandlerne slet ikke har samme muligheder for at lave forretning, og derfor har vi desværre også set mange hvidevareforhandlere lukke og slukke de senere år.
- Der har været mange skriverier omkring de mindre kæder som Punkt 1, Hvidt og Frit, El-salg og Euronics, hvor forhandlere har ’udskiftet facadeskiltet’ og flyttet frem og tilbage mellem kæderne, fremhæver Jonas Dørken.
Der er ifølge direktøren ingen af de andre kæder, som tilnærmelsesvist laver samme resultater som Skousen-butikkerne.
LÆS OGSÅ: Modemilliardær køber stor andel af Skousen og WhiteAway
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter